Κυριακή, 9 Οκτωβρίου 2016

Ομιλία μπροστά σε κόσμο

 Aν το να μιλάς σε κοινό είναι μέρος της δουλειάς σου, αλλά και ο μεγαλύτερος εφιάλτης σου, μπορείς να κάνεις κάτι γι' αυτό.

Ιδρωμένα χέρια, αγωνία μέχρι να διανύσεις (την πάντα ατελείωτη) απόσταση από την καρέκλα μέχρι το μικρόφωνο, φόβος ότι θα καταρρεύσεις, τρέμουλο στη φωνή, αναζήτηση της εξόδου κινδύνου.

Ο φόβος της ομιλίας μπροστά σε κόσμο είναι από τους πιο κοινούς φόβους των ανθρώπων.
Μπορεί να αφορά την παρουσίαση μιας εργασίας στο πανεπιστημιακό αμφιθέατρο ή την παρουσίαση ενός επαγγελματικού project σε πελάτες για την ομιλία σε ένα συνέδριο. Αλλά σε κάθε περίπτωση υπάρχουν τρόποι να την αντιμετωπίσεις.


 ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
1. Κάνε πιο ενδιαφέρον αυτό που έχεις να πεις.
Συχνά το άγχος για μια παρουσίαση πηγάζει και από τον φόβο μας ότι αυτό που έχουμε να πούμε μπορεί να μην αρέσει στους ακροατές μας. Ξανασκέψου, λοιπόν, την ομιλία σου. Είναι αρκετά σαφής και περιεκτική; Μήπως είναι πολύ θεωρητική και χρειάζεται να την εμπλουτίσεις με παραδείγματα; Αν έχεις τη δυνατότητα πες κάτι πιο χαριτωμένο στην αρχή ή κατά την διάρκεια της παρουσίασης, (σχετικό με όσα λες), για να τραβήξεις την προσοχή του κοινού. Για ασφάλεια διάβασε την παρουσίασή σου σ' ένα φίλο σου του οποίου τη γνώμη εμπιστεύεσαι.
2. Κάνε πρόβες.
Πολλές πρόβες. Το ιδανικό για την αυτοπεποίθησή σου θα ήταν αποστηθίσεις την παρουσίασή σου και να έχεις τα χαρτιά σου ή το iPad μόνο για ασφάλεια.
3. Τράβα βίντεο.
Χρησιμοποίησε την κάμερα του κινητού σου για να βιντεοσκοπήσεις την πρόβα σου. Παρατήρησε μετά πως κινείσαι, αν κομπιάζεις· και διόρθωσε ό, τι δεν σου αρέσει.
4. Μείωσε ταχύτητα.
Όταν έχεις φόβο δημόσιας ομιλίας τείνεις να μιλάς πολύ γρήγορα (για να ξεμπερδέψεις μία ώρα αρχύτερα). Αυτό όμως δείχνει σε όλους ότι είσαι νευρικός/ή. Θυμήσου να κάνεις παύσεις δυο τριών δευτερολέπτων, όταν ολοκληρώνεις μια σκέψη, για να μπορέσει το κοινό σου να σε παρακολουθήσει (και να παίρνεις ανάσες). Κάνε πρόβα με ένα χρονόμετρο, για να συνηθίσεις σε ένα λογικό ρυθμό ομιλίας και να έχεις εικόνα, του πόσο θα διαρκέσει κανονικά η παρουσίασή σου.
5. Ντύσου άνετα.
Κάνε έγκαιρα την επιλογή ρούχων που θα φορέσεις στην παρουσίαση. Απόφυγε τις στιλιστικές ακρότητες, διάλεξε ρούχα και αξεσουάρ με τα οποία θα νιώθεις άνετα και κομψά. Πάρε και τη γνώμη ένα δυο φίλων που εμπιστεύεσαι. Έλεγξε ότι τα ρούχα που επέλεξες είναι καθαρά και σιδερωμένα και ότι βρίσκονται στη ντουλάπα σου. Αν πρόκειται να αγοράσεις καινούργια ρούχα ή παπούτσια κάντο έγκαιρα για να μην αγχωθείς.
6. Γυμνάσου.
Αν έχεις μέρες μέχρι την παρουσίαση, θυμήσου εκείνη την εγγραφή στο γυμναστήριο που έχεις ξεχάσει ή άρχισε να κάνεις τζόκινγκ 20 έως 30 λεπτά κάθε μέρα. Το να διώξεις την ένταση που συσσωρεύεται θα σε βοηθήσει.

 ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ
1. Χαλάρωσε το σώμα σου.
Αν μειώσεις τη σωματική ένταση, θα χαλαρώσει και το μυαλό και η φωνή σου. Το ίδιο πρωί βγες για τζόκινγκ έστω και για 20 λεπτά ή κάνε επιτόπιο τζόκινγκ και στρέτσινγκ σε χέρια, πόδια, πλάτη, ώμουςς. Εναλλακτικά, άκουσε δυνατά την αγαπημένη σου μουσική και χόρεψε. Το σώμα σου θα παράγει ενδορφίνες, τις ορμόνες που σε χαλαρώνουν και σου φτιάχνουν τη διάθεση.
2. Κάνε αυτοσυγκέντρωση.
Κάθισε σε μια αναπαυτική θέση με τα χέρια χαλαρά σε ένα ήσυχο, σκοτεινό μέρος για 15 έως 30 λεπτά, κλείσε τα μάτια και επικεντρώσω στην αναπνοή σου ή σκέψου όμορφα μέρη, πρασινάδες, νερά, θάλασσα. Μη νευριάζεις αν έρχεται συνέχεια στο μυαλό σου η παρουσίαση – αυτό είναι φυσιολογικό. Όσο επικεντρώνεσαι σε όμορφα πράγματα, το μυαλό θα αδειάζει, οι παλμοί σου θα μειώνονται και το σώμα σου θα νιώθει καλύτερα.
3. Φάε ελαφρά πριν από την παρουσίαση.
Η μεγάλη ποσότητα φαγητού μπορεί να σου προκαλέσει δυσφορία ή υπνηλία. Στη χειρότερη περίπτωση, μπορεί ακόμα και να σε πιάσει ναυτία από το άγχος.
4. Απόφυγε τους πολλούς καφέδες.
Δεν θα σε κρατήσουν σε εγρήγορση, όπως νομίζεις, θα σε κάνουν πιο νευρικό/ή.
5. Βάλε στο YouTube ένα αστείο βίντεο.
Ή μίλα στο τηλέφωνο με ένα/μια φίλο/η σου, που σε κάνει να γελάς. Το γέλιο οδηγεί σε έκκρισή ενδορφινών, χαλαρώνει βαθιά το σώμα, και απομακρύνει το μυαλό από όσα το στρεσάρουν.
6. Πήγαινε νωρίτερα στο χώρο της παρουσίασης.
Το να φτάσεις πιο νωρίς απ' όλους είναι καλύτερο από το να φτάσεις σε μια κατάμεστη αίθουσα. Σε άδειο χώρο θα νιώθεις ότι έχεις τον έλεγχο της κατάστασης και θα ηρεμήσεις. Καλό είναι να έχεις μαζί σου, αν είναι εύκολο, ένα πρόσωπο δικό σου που σε κάνει να νιώθεις ασφάλεια και άνεση.
7.Απόφυγε την οπτική επαφή με το κοινό, αν αυτό σε τρομάζει.
Ίσως είναι περίεργο να επικεντρώσεις το βλέμμα σου στον απέναντι τοίχο, μπορεί όμως κάλλιστα να έχεις ένα γενικό βλέμμα και να κάνεις focus σε ενδιάμεσα κενά.
8. Απόλαυσε τη στιγμή και ονειρέψου το μετά.
Το πιο σημαντικό είναι να ανακαλύψεις όσα θετικά μπορεί να σημαίνει αυτή η ομιλία για σένα (επιβράβευση, μια ευκαιρία να λάμψεις μπροστά σε ένα σημαντικό κοινό, να δείξεις την αξία σου, το αποτελέσματα των κόπων σου κλπ),, να φαντασιωθείς την επιτυχία και τελικά να την απολαύσεις. Και ονειρέψου ότι μόλις όλο αυτό τελειώσει, θα ανταμείψεις τον εαυτό σου με μια έξοδο με το/η φίλο/η σου, με ένα Σαββατοκύριακο χωρίς πια άγχος ή με μια συγκέντρωση με τους φίλους σου για να το γιορτάσετε.
9. Ζήτησε τη συμβουλή ψυχολόγου, αν νιώθεις ότι το άγχος σου σε καταπίνει.
Υπάρχουν τεχνικές στο πλαίσιο της γνωσιακής - συμπεριφορικής θεραπείας που μπορεί να σε βοηθήσουν.

 ΤΑ SOS ΤΗΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΣΤΙΓΜΗΣ:
Θυμήσου να πας τουαλέτα πριν από την παρουσίασή σου, έτσι θα αδειάσεις την αγχωμένη κύστη σου και θα κάνεις μικροδιορθώσεις στην εμφάνισή σου.
Μάσα μια τσίχλα πριν από την παρουσίαση, για να χαλαρώσεις τους μυς στο σαγόνι. Μη μασήσεις για πολύ ώρα, γιατί μπορεί να δημιουργηθούν στο στομάχι σου αέρια που προκαλούν ρέψιμο.
Αν δεν υπάρχει πρόβλεψη, ζήτησε ένα ποτήρι νερό για ώρα ανάγκης κατά τη διάρκεια της παρουσίασης.
 Βάλε το κινητό σου στο αθόρυβο λίγο πριν από την παρουσίαση.

ΤΗΝ ΩΡΑ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ
Καλό είναι να έχεις ένα δυο φίλους/ες, που την ώρα της παρουσίασης θα σε τονώνουν με ένα νεύμα ενίσχυσης και ενθάρρυνσης ή με ένα χαμόγελο ικανοποίησης.
Προσπάθησε να αλλάζεις τον τόνο και την ένταση της φωνής και τη χροιά της· αυτό θα κρατάει σε εγρήγορση την προσοχή των ακροατών. Ακόμα και κάποια στιγμή σιωπής δικής σου σε κατάλληλο σημείο θα διεγείρει την προσοχή τους.
Γενικά η έκφρασή σου θα πρέπει να είναι καλωσυνάτη,  ήρεμη και χαρούμενη, αλλά όχι …χαζοχαρούμενη.
Σε κάποια σημεία προσπάθησε, ανάλογα και με το θέμα, να έχεις στιγμές όπου θα χαμογελάσεις ή θα δείξεις βλοσυρότητα ή θυμό κ.τ.ό, σε τέτοιες περιπτώσεις οι ακροατές σου ασυναίσθητα μιμούνται τις εκφράσεις σου. Έτσι τα αναφερόμενα στις δυο τελευταίες παραγράφους είναι και τεχνάσματα για να δεις πόσο σε παρακολουθούν αυτοί που σε ακούνε.


 Διασκευή του Bloger από άρθρο στο περιοδικό COSMOPOLITAN Μάρτιος 2015 σς. 108-109.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου