Συμβουλές
για όσους θέλουν να κάνουν τα παιδιά τους να μισήσουν το διάβασμα και
τη γνώση, αλλά κυρίως για όσους επιθυμούν το αντίθετο αλλά κινούνται σε
λάθος κατεύθυνση…
1) Αν έχετε κακά βιώματα από τα σχολικά σας βιώματα, εξιστορείστε τα στα παιδιά σας, χωρίς να κρύβετε την όποια συγκίνηση έχετε.
2) Κάντε την μελέτη του παιδιού στο σπίτι να μοιάζει με κόλαση για το
παιδί. Δώστε του να καταλάβει ότι κινδυνεύει η σχέση σας μαζί του αν
δεν κάνει τα μαθήματά του με τον τρόπο που εσείς επιθυμείτε. Βάλτε
αρκετές δόσεις υστερίας, τιμωρίες και κάντε έκδηλο το άγχος σας…
3) Μην του αφήνετε καθόλου ελεύθερο χρόνο για παιχνίδι και άλλες
δραστηριότητες αναψυχής και διασκέδασης. Μόνο το διάβασμα πρέπει να έχει
στο μυαλό του.
4) Κρύψτε του όλα τα παιχνίδια ή χαρίστε τα. Πρέπει να καταλάβει ότι η μόνη του υποχρέωση είναι το σχολείο.
4) Μην είστε ποτέ ικανοποιημένοι από την σχολική του επίδοση. Μπορεί
πάντα να καταφέρει κάτι καλύτερο. Απαγορεύεται κάθε είδους επιβράβευση.
5) Κριτικάρετε τους δασκάλους του και γενικά το σχολικό πλαίσιο. Μόνο εσείς γνωρίζετε το πώς πρέπει να γίνεται το μάθημα.
6) Μην λαμβάνετε υπόψη καθόλου τον κοινωνικό παράγοντα του σχολείου.
Το παιδί πρέπει να είναι μόνο κολλημένο στο βιβλίο, το τετράδιο και την
παράδοση στον πίνακα.
7) Εναντιωθείτε σε θεσμούς όπως είναι το διάλειμμα, η σχολική εκδρομή
και γενικότερα κάθε πηγή χαράς που υπάρχει στο σχολικό περιβάλλον.
8) Δημιουργείστε αμφιβολίες για το κατά πόσο γίνεται αποδεκτό το παιδί σας από τους φίλους του στο σχολείο.
9) Οι διακοπές του καλοκαιριού πρέπει να αξιοποιούνται με τη μελέτη.
Επαναλήψεις όσων έχει μάθει το παιδί ως σήμερα και να περάσει όλη την
ύλη του επόμενου σχολικού έτους.
10) Απαγορεύονται τα εξωσχολικά βιβλία στο σπίτι. Εννοείτε ότι εσείς
πρέπει να μην διαβάζετε και να μισείτε τα βιβλία, τις βιβλιοθήκες, τα
βιβλιοπωλεία κλπ.
11) Κάνετε συχνά συγκρίσεις στα μειονεκτήματα του παιδιού σας με άλλα παιδιά που είναι ικανότερα στους συγκεκριμένους τομείς, εννοείτε πάντα σε σχέση με το σχολείο.
12) Να είστε τελειομανής και να επιζητάτε το τέλειο από το παιδί.
13) Να είστε ευχαριστημένοι μόνο αν το παιδί σας είναι πρώτος/η μαθητής/τρια.
14) Να στέλνετε το παιδί σχολείο ακόμη κι αν είναι άρρωστο.
15) Να έχετε κακές σχέσεις με τους υπόλοιπους γονείς των συμμαθητών του.
16) Να μην επικροτείτε κανενός είδους καινοτομία στην εκπαίδευση.
Να προτιμάτε πάντα το παραδοσιακό νεωτερικό μοντέλο όπου ο δάσκαλος
είναι η αυθεντία και η βέργα το σύμβολό του. Φυσικά η μόνη αυθεντία
πρέπει να είστε εσείς, που γνωρίζετε πράγματι τον καλύτερο τρόπο
εκμάθησης του παιδιού σας.
17) Να θεωρείτε τα μαθήματα στις τέχνες ως άχρηστο χρόνο. Το ίδιο και
για τη γυμναστική. Δεν είστε υπέρ καμίας παιγνιώδους διαδικασίας. Τα
παιδιά πρέπει να είναι σοβαρά και να ασχολούνται μόνο με τα σοβαρά
μαθήματα.
18) Να δώσετε στο παιδί σας να καταλάβει ότι θα είναι ικανό μόνο αν
τα καταφέρνει με τα σοβαρά μαθήματα. Υπάρχουν άλλωστε άλλες ικανότητες;
19) Το παιδί πρέπει να απομνημονεύει το μάθημα. Δεν χρειάζεται να έχει κριτική σκέψη. Πρέπει μόνο να μάθει να συμμορφώνεται.
20) Κάντε επίδειξη γνώσεων μέσα σε κοινωνικά περιβάλλοντα μέσω του
παιδιού σας. Κάντε του ερωτήσεις γνώσεων μπροστά σε άλλους και
επιπλήξετέ το αν απαντήσει λάθος με τρόπο προσβλητικό. Φροντίστε επίσης
να λέτε στους άλλους το πόσο μακριά είναι το παιδί από το πρότυπο του
τέλειου μαθητή.
Πολλά από τα παραπάνω γίνονται ωστόσο και από γονείς που ακούσια
οδηγούν τα παιδιά τους προς την αντίθετη από την επιθυμητή κατεύθυνση.
Ελπίζω αυτοί ιδιαίτερα να βοηθηθούν και να βοηθήσουν τα παιδιά στην
δόμηση μιας καλής σχέσης με τη γνώση. Τέλος, το σχολείο θα έχει πετύχει
το σκοπό του να μυήσει τα παιδιά στην αγάπη της γνώσης, αν πάψει το
φαινόμενο της καύσης σχολικών βιβλίων στο τέλος του έτους…
Δήμητρα Σταύρου, Ψυχολόγοςπηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου