Σαν παιδί με δυσλεξία
και μαθησιακές δυσκολίες μπερδεύω ορισμένους ήχους συμφώνων που μοιάζουν
ηχητικά μεταξύ τους. Αυτό ονομάζεται αδυναμία ακουστικής σύλληψης και διάκρισης των γραμμάτων. Αυτά τα σύμφωνα είναι τα εξής:
- δ-β-θ-γ
- γ-χ-φ
- φ-θ-β
- κ-χ
- ψ-ξ
- λ-ρ
- π-τ
Παίρνω
ένα-ένα τα ζευγάρια των γραμμάτων που μπερδεύω και προσθέτω δίπλα τους
φωνήεντα (καλό είναι να ξεκινήσω, πρώτα, με το φωνήεν ‘α’). Τα διαβάζω
δυνατά και καθαρά.
Π.χ. λα-ρα κε-χε
Σε
χαρτί Α4 σχεδιάζω με ένα μαρκαδόρο και με μεγάλα γράμματα τα ζευγάρια
των συλλαβών που μελετάω (με τη βοήθεια του γονιού ή του δασκάλου μου)
και χωρίς να βγω από το κενό, τα χρωματίζω.
Ύστερα, κάτω από κάθε ζευγάρι συλλαβών, ψάχνω από βιβλία (που είναι
για την ηλικία μου) δισύλλαβες ,τρισύλλαβες και πολυσύλλαβες λέξεις και
τις γράφω. Έτσι, είναι και για εμένα μια ευκαιρία να διαβάσω το
αγαπημένο μου βιβλίο και να παίξω το παιχνίδι ‘Βρίσκω και κυκλώνω με
όποιο χρώμα θέλω δισύλλαβες και τρισύλλαβες λέξεις που ξεκινούν με τους
ήχους των συμφώνων που μελετώ’.
Π.χ. φα-θα δα-βα
Φάρος- θάρρος δάσος-βάθος
Αφού
τελειώσω με τα ζευγάρια των συλλαβών, περνάω στην ανάγνωση. Ξεκινάω με
τα ζευγάρια των δισύλλαβων λέξεων γιατί η προφορά τους είναι πιο εύκολη.
Παίρνω μια-μια λεξούλα και τη χωρίζω, πρώτα, σε γράμματα (π.χ. η λέξη
‘φάρος’, φ-ά-ρ-ο-ς). Προφέρω τους ήχους των γραμμάτων και μετά ολόκληρη
τη λέξη. Μετά, χωρίζω την ίδια λέξη σε συλλαβές (π.χ. η λέξη ‘φάρος’,
φά-ρος) και κάνω ότι και πριν, με τη διαφορά να τονίζω περισσότερο την
πρώτη συλλαβή ή να χτυπάω με το μολύβι μου, κάθε φορά που διαβάζω την
πρώτη συλλαβή. Ακολουθώ την ίδια διαδικασία στις τρισύλλαβες και
αργότερα, στις πολυσύλλαβες λέξεις. Τέλος, ο γονιός ή ο δάσκαλός μου,
μου υπαγορεύουν τα ζευγάρια των λέξεων και χρωματίζω με χρώμα της
αρεσκείας μου τις πρώτες συλλαβές (μπορώ να φτιάξω τις συγκεκριμένες
λέξεις και με πλαστελίνη). Αυτή η άσκηση με βοηθάει στο να αναγνωρίζω
όλους τους ήχους των γραμμάτων που με δυσκολεύουν και αποτελεί το πρώτο
βήμα για να μάθω να διαβάζω σωστά και καθαρά.
Ο
γονιός ή ο δάσκαλός μου, φτιάχνει ζευγάρια λέξεων που μοιάζουν ηχητικά
μεταξύ τους και τα διαβάζουν δυνατά. Έχοντας την πλάτη μου γυρισμένη
προς εκείνους, ακούω τα ζευγάρια και τα επαναλαμβάνω με τη δυνατή και
σταθερή μου φωνή. Κατά τη διάρκεια αυτής της άσκησης, μπορώ να ηχογραφώ
αυτά που λέω, έτσι ώστε να ακούω τα λάθη μου και να τα διορθώνω.
Να μερικά παραδείγματα ζευγάρια λέξεων:
- γόμα-χώμα
- γύρος-χείλος
- γελώ-χαλώ
- γούστα-φούστα
- γεράματα-χαράματα
- φάρος-θάρρος
- φύκι-θήκη
- φέρετρο-θέρετρο
- ξηλώνω-ψηλώνω
- δέμα-θέμα
- δόλος-Βόλος
- δούλα-Βούλα
- γέρνω-φέρνω
- αθροίζω-αφρίζω
Ο γονιός ή ο δάσκαλός μου, γράφουν μια λίστα με λέξεις και εγώ δίπλα συμπληρώνω το σύμφωνο που λείπει, προφέροντας τον ήχο του.
Π.χ.
Λίστα Γράμμα
…..ρόνος -θ-
….ράχτης -φ-
Ο γονιός ή ο δάσκαλός μου φτιάχνουν ένα κείμενο ή ένα ποίημα ή προτάσεις και εγώ τοποθετώ στα κενά τις λέξεις που έχω μελετήσει.
Π.χ. βάρος – θάρρος
Θέλει μεγάλο ………………. για να σηκώσεις τέτοιο …………….. .
Οι παραπάνω ενδεικτικές ασκήσεις μπορούν να βοηθήσουν εμένα αλλά και όλα τα παιδιά με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες. Αυτό γιατί είναι απλές, εύκολες στη χρήση και μου δίνουν τη δυνατότητα να τις κάνω μόνος μου ή έστω με λίγη βοήθεια από το γονιό μου ή το δάσκαλό μου.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Αναστασίου, Δ. (1998): Δυσλεξία: Θεωρία και Έρευνα, Όψεις πρακτικής, Εκδόσεις, Ατραπός
- Αδαμόπουλος, Π. (2002): Δυσλεξία: Πώς να προστατέψετε το παιδί σας από την απειλή της, Εκδόσεις, Σαββάλας
- www.parentbook.gr
Η Ιωάννα Δημητριάδου είναι συγγραφέας των eBooks “Γραμματική με μια άλλη οπτική” και “Αντιμετώπιση της Δυσορθογραφίας μέσω της Γραμματικής Ι ΤΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ“.
Αντιγραφή από εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου