Σαν παιδί με δυσλεξία
και μαθησιακές δυσκολίες μπερδεύω ορισμένους ήχους συμφώνων που μοιάζουν
ηχητικά μεταξύ τους. Αυτό ονομάζεται αδυναμία ακουστικής σύλληψης και διάκρισης των γραμμάτων. Αυτά τα σύμφωνα είναι τα εξής:
- δ-β-θ-γ
- γ-χ-φ
- φ-θ-β
- κ-χ
- ψ-ξ
- λ-ρ
- π-τ

Π.χ. λα-ρα κε-χε

Ύστερα, κάτω από κάθε ζευγάρι συλλαβών, ψάχνω από βιβλία (που είναι
για την ηλικία μου) δισύλλαβες ,τρισύλλαβες και πολυσύλλαβες λέξεις και
τις γράφω. Έτσι, είναι και για εμένα μια ευκαιρία να διαβάσω το
αγαπημένο μου βιβλίο και να παίξω το παιχνίδι ‘Βρίσκω και κυκλώνω με
όποιο χρώμα θέλω δισύλλαβες και τρισύλλαβες λέξεις που ξεκινούν με τους
ήχους των συμφώνων που μελετώ’.
Π.χ. φα-θα δα-βα
Φάρος- θάρρος δάσος-βάθος

Παίρνω μια-μια λεξούλα και τη χωρίζω, πρώτα, σε γράμματα (π.χ. η λέξη
‘φάρος’, φ-ά-ρ-ο-ς). Προφέρω τους ήχους των γραμμάτων και μετά ολόκληρη
τη λέξη. Μετά, χωρίζω την ίδια λέξη σε συλλαβές (π.χ. η λέξη ‘φάρος’,
φά-ρος) και κάνω ότι και πριν, με τη διαφορά να τονίζω περισσότερο την
πρώτη συλλαβή ή να χτυπάω με το μολύβι μου, κάθε φορά που διαβάζω την
πρώτη συλλαβή. Ακολουθώ την ίδια διαδικασία στις τρισύλλαβες και
αργότερα, στις πολυσύλλαβες λέξεις. Τέλος, ο γονιός ή ο δάσκαλός μου,
μου υπαγορεύουν τα ζευγάρια των λέξεων και χρωματίζω με χρώμα της
αρεσκείας μου τις πρώτες συλλαβές (μπορώ να φτιάξω τις συγκεκριμένες
λέξεις και με πλαστελίνη). Αυτή η άσκηση με βοηθάει στο να αναγνωρίζω
όλους τους ήχους των γραμμάτων που με δυσκολεύουν και αποτελεί το πρώτο
βήμα για να μάθω να διαβάζω σωστά και καθαρά.

Να μερικά παραδείγματα ζευγάρια λέξεων:
- γόμα-χώμα
- γύρος-χείλος
- γελώ-χαλώ
- γούστα-φούστα
- γεράματα-χαράματα
- φάρος-θάρρος
- φύκι-θήκη
- φέρετρο-θέρετρο
- ξηλώνω-ψηλώνω
- δέμα-θέμα
- δόλος-Βόλος
- δούλα-Βούλα
- γέρνω-φέρνω
- αθροίζω-αφρίζω

Π.χ.
Λίστα Γράμμα
…..ρόνος -θ-
….ράχτης -φ-

Π.χ. βάρος – θάρρος
Θέλει μεγάλο ………………. για να σηκώσεις τέτοιο …………….. .
Οι παραπάνω ενδεικτικές ασκήσεις μπορούν να βοηθήσουν εμένα αλλά και όλα τα παιδιά με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες. Αυτό γιατί είναι απλές, εύκολες στη χρήση και μου δίνουν τη δυνατότητα να τις κάνω μόνος μου ή έστω με λίγη βοήθεια από το γονιό μου ή το δάσκαλό μου.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Αναστασίου, Δ. (1998): Δυσλεξία: Θεωρία και Έρευνα, Όψεις πρακτικής, Εκδόσεις, Ατραπός
- Αδαμόπουλος, Π. (2002): Δυσλεξία: Πώς να προστατέψετε το παιδί σας από την απειλή της, Εκδόσεις, Σαββάλας
- www.parentbook.gr
Η Ιωάννα Δημητριάδου είναι συγγραφέας των eBooks “Γραμματική με μια άλλη οπτική” και “Αντιμετώπιση της Δυσορθογραφίας μέσω της Γραμματικής Ι ΤΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ“.
Αντιγραφή από εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου