Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2016

Η ενθάρρυνση της δασκάλας


 Αν βλέπεις ότι κάπου το παιδί σου παρουσιάζει κάποια δυσκολία και καθυστέρηση, γιατί δεν έχει αναπτύξει το απαιτούμενο ενδιαφέρον, μπορείς να σκεφτείς εσύ ο ίδιος, ακόμη να ρωτήσεις και τον δάσκαλό του, ο οποίος ζει το παιδί σου κάθε μέρα, για να βρείτε τον κατάλληλο τρόπο με τον οποίο θα αναπτύξετε το ενδιαφέρον του παιδιού σου.
Αναφέρω ένα σχετικό περιστατικό για να δεις πώς μπορεί κανείς με έξυπνο τρόπο να αναπτύξει το ενδιαφέρον του παιδιού του για τα βιβλία και τα γράμματα.
Ένας από τους μαθητές μου στο τμήμα της διορθωτικής ανάγνωσης ήταν ένας αποτραβηγμένος στον εαυτό του μαθητής της ένατης τάξης, ο οποίος μετά βίας μπορούσε να διαβάζει το υλικό της δεύτερης τάξης. Είχε τη διανοητική ικανότητα για να αποδώσει σωστά στο επίπεδο της τάξης του, αλλά φαινόταν να μην υπάρχει τρόπος για να τον κάνει κανείς να θελήσει να βελτιώσει την ανάγνωσή του.
Τελικά, του ζήτησα να μου υπαγορεύσει μια ιστορία. Την έγραψα και μετά την δακτυλογράφησα, όπως ακριβώς μου την είχε υπαγορεύσει. Το αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό. Από τότε απόκτησε ενδιαφέρον στην ανάγνωση, χρησιμοποιώντας τον φάκελο τον δακτυλογραφημένων ιστοριών του, τον οποίο σχημάτιζε βαθμιαία. Φαινόταν να νιώθει κατάπληξη γιατί κάτι, το οποίο αντιπροσώπευε την εργασία του, μπορούσε να έχει καθαρή και εξαιρετικά ευπαρουσίαστη εμφάνιση. Υπερηφανευόταν ιδιαίτερα για το όνομά του, το οποίο δακτυλογραφούσα στο επάνω μέρος των ιστοριών του και η αναγνωστική του ικανότητα βελτιωνόταν συνεχώς.
Σχόλιο: Αυτό είναι ένα παράδειγμα ενθαρρύνσεως στην ουσιαστική μορφή της. Η δασκάλα ήταν ικανή να αλλάξει την αντίληψη του αγοριού για τα βιβλία και τα έντυπα γενικά. Μέχρι τότε τα βιβλία για το παιδί δεν αποτελούσαν παρά πράγματα απεχθή, που σήμαιναν αναπόφευκτη αποτυχία και έπρεπε, επομένως, να αποφεύγονται όσο το δυνατό περισσότερο. Ξαφνικά ο γραπτός λόγος τού παρουσιάστηκε με τρόπο ευχάριστο και κάτι περισσότερο από αυτό, σαν μία απόδειξη της επιτυχίας του. Αντί να απειλείται και να απογοητεύεται από αυτόν, άρχισε να ευχαριστιέστε με τα χαρτιά και τα βιβλία, φυσικά πρώτα με τα δικά του και μετά με τα άλλα. Δεν είναι δυνατόν να διατηρηθεί η απέχθεια για την ανάγνωση βιβλίων αν ανακαλύψει κανείς πόσο διασκεδαστικά μπορούν να είναι.

 Αρχιμανδρίτου Διονυσίου Δ Μπέκου, ΚΑΝΕ ΕΞΥΠΝΟ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΟΥ, Εκδόσεις Χριστιανική Ελπίς, δεύτερη έκδοση Θεσσαλονίκη 2011, σελ. 143-144


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου