Αγίου Ιωάννη της Κλίμακος
Όποιος αποκρούει τον έλεγχο, είτε δίκαιο είτε
άδικο, αυτός αρνήθηκε την σωτηρία του. Ενώ εκείνος πού τον δέχεται, είτε με
δυσκολία είτε χωρίς δυσκολία, αυτός γρήγορα θα επιτύχη την άφεσι των πταισμάτων
του.
Δείχνε νοερώς ενώπιον του Θεού την ειλικρινή
πίστι και αγάπη πού τρέφεις προς τον πνευματικό σου Πατέρα και ο Θεός με
μυστικό τρόπο θα τον πληροφορήση, ώστε και εκείνος να τρέφη απέναντί σου
ανάλογη εύνοια και οικειότητα.
Εκείνος πού στις συζητήσεις επιθυμεί να
επιβάλλη την γνώμη του, η οποία μπορεί να είναι και ορθή, ας γνωρίζη ότι νοσεί
από την νόσο του διαβόλου, (δηλαδή από την υπερηφάνεια). Και εάν μέν αυτό
γίνεται στις συζητήσεις με ίσους, ίσως να θεραπευθή κάποτε με την επίπληξι των
μεγαλυτέρων. Εάν όμως με μεγαλυτέρους ή πιο σοφούς, τότε το πάθος του είναι
ανθρωπίνως αθεράπευτο.
Αυτός πού άλλοτε υπακούει και άλλοτε παρακούει
στον πνευματικό του Πατέρα ομοιάζει με άνθρωπο πού βάζει στους οφθαλμούς του
άλλοτε κολλύριο και άλλοτε ασβέστη. (Ποίον το όφελος;). Διότι «εάν ένας κτίζη
-όπως λέγει η Γραφή- και ένας γκρεμίζη, τι καλό προκύπτει παρά μόνο κόπο»;
(Σοφ. Σειρ. λδ΄ 23).
Μην απατάσαι, ώ υιέ και υπήκοε του Κυρίου, από
το πνεύμα της οιήσεως και παρουσιάζεις τα αμαρτήματά σου σαν να τα έπραξε άλλο
πρόσωπο και όχι εσύ. Διότι είναι αδύνατο να απαλλαγή κανείς από την αισχύνη
χωρίς να αισθανθή αισχύνη. Συνηθίζουν πολλές φορές οι δαίμονες να μας
καταφέρνουν ή να μην εξομολογούμεθα ή να παρουσιάζωμε τις αμαρτίες μας σαν να
τις διέπραξε κάποιος άλλος ή να επιρρίπτωμε σε άλλους την αιτία.
Μη παραξενευθής για ό,τι πρόκειται να ειπώ.
Έχω σ’ αυτό συνήγορο τον ίδιο τον Μωϋσή. Είναι προτιμότερο να αμαρτήσωμε στον
Θεόν, παρά στον Γέροντά μας. Διότι εάν παροργίσωμε τον Θεόν, έχει την δύναμι ο
διδάσκαλός μας να μας σιμφιλιώση με αυτόν. Εάν όμως εξοργίσωμε τον διδάσκαλό
μας, δεν έχομε πλέον κανένα για να μεσιτεύση σ’ αυτόν προς χάριν μας. Εγώ έχω
και την γνώμη ότι και τα δύο (και ο παροργισμός του Θεού και ο παροργισμός του
Γέροντος) έχουν την ίδια βαρύτητα, (αφού ο Γέροντας είναι αντιπρόσωπος του
Θεού).
Λόγος Δ΄, Περί υπακοής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου