Αυτό που θα ήθελα να παρακαλέσω θερμά κάθε μητέρα και
κάθε πατέρα είναι να προετοιμάζουν με κατάλληλο τρόπο τα παιδιά τους για το
σχολείο. Να μιλάνε στα παιδιά τους για τον δάσκαλο με τα καλύτερα λόγια. Να τον
περιγράφουν με τα ωραιότερα χρώματα. Να τονίσω ότι οι δάσκαλοι αγαπούν όλα τα
παιδιά και μοχθούν για το καλό τους, για την πρόοδο και την ευτυχία τους. Να
μιλάνε για το σχολείο με ευγνωμοσύνη και σεβασμό. Να τονίζουν την ανεκτίμητη
αξία και προσφορά του.
Πριν αρχίσει το σχολείο να παίρνουμε το παιδί τους για να
γνωρίσει το δάσκαλο που θα έχει στην τάξη. Να κουβεντιάσει λίγο μαζί του σαν
φίλος με φίλο. Να συνδεθούν πνευματικά δάσκαλος και παιδί, πριν ακόμα αρχίσει η
συστηματική δουλειά του σχολείου.
Δεν πρέπει να λησμονούμε πως ότι μας αρέσει δεν μας
κουράζει. Όλοι αναπτύσσουμε ενδιαφέρον για τα πράγματα που μας αρέσουν και μας
ευχαριστούν. Έτσι και για το παιδί σου τα γράμματα θα γίνουν πιο εύκολα, αν
κατορθώσεις να του δημιουργήσεις ευχάριστα συναισθήματα για τον δάσκαλο τι το
σχολείο.
Από πολύ νωρίς θα πρέπει επίσης να δημιουργήσεις στο
παιδί σου όρεξη και αγάπη και θετικά, δηλαδή ευχάριστα, συναισθήματα για τα
βιβλία. Το δικό σου παράδειγμα θα παίξει πάνω σ' αυτό μεγάλο ρόλο. Αν
πραγματικά αγαπάς τα βιβλία και τη μελέτη, τότε φυσικά και αβίαστα αυτή η αγάπη
σου προς τα βιβλία θα μεταφυτευθεί και στην ψυχή του παιδιού σου. Αν σε βλέπει
το παιδί σου συχνά με το βιβλίο στο χέρι, αν αντιλαμβάνεται, και να είσαι
βέβαιος ότι θα το αντιληφθεί και δεν θα μπορέσεις να το ξεγελάσεις, ότι το
βιβλίο και το διάβασμα σε ευχαριστεί και σε τέρπει, τότε είναι πολύ φυσικό να
αγαπήσει και το παιδί σου το βιβλίο και το διάβασμα. Θα βοηθήσει όμως στην
προσπάθειά σου να αγαπήσει το παιδί σου το βιβλίο και η εξής συνήθεια και
τακτική:
Από πολύ μικρή ηλικία, από την ηλικία των τριών ετών θα
έλεγα, να αγοράζεις στο παιδί σου βιβλία δικά του με εικόνες, ζώα, παιδιά και
τα λοιπά. Ακόμη, πριν να αρχίσει το μικρό σου παιδί να διαβάζει, από την ηλικία
των τριών ετών, να του διαβάζεις εσύ κατά την διάρκεια της ημέρας ή μετά το
μεσημεριανό φαγητό ή το βράδυ στο κρεβάτι πριν να κοιμηθεί, για λίγη ώρα, για
πέντε λεπτά παραδείγματος χάριν, μια όμορφη ιστορία από ένα βιβλίο για μικρά
παιδιά. Αυτή η επαφή του παιδιού σου από πολύ νωρίς μετά βιβλία, με τρόπο
μάλιστα ευχάριστο και διασκεδαστικό, βοηθάει πολύ στο να ανοίξει η όρεξη του
παιδιού σου για τα βιβλία, ώστε να μην βλέπει την ώρα που θα πάει και αυτό στο
σχολείο για να μπορεί να διαβάζει σαν τη μαμά τόσα ωραία πράγματα που κρύβουν
μέσα τους τα βιβλία.
Δεν πρέπει να ξεχνάς πως όλες οι εξωτερικές προσπάθειες
και παρακινήσεις προς το παιδί σου, για να διαβάσει πρόθυμα και καλά, θα μένουν
άκαρπες και χωρίς αποτέλεσμα, αν το παιδί σου δεν αισθάνεται την εσωτερική
παρόρμηση προς τα γράμματα και το βιβλίο. Αν το παιδί, για οποιοδήποτε λόγο,
έχει λάβει από την αρχή μια αρνητική ψυχική στάση απέναντι στο βιβλίο, τότε η
πρόοδος του θα παρουσιάσει σοβαρά προβλήματα και δυσκολίες. Αντίθετα, αν
κατορθώσεις να δημιουργήσεις στην ψυχή του παιδιού σου από την αρχή ευχάριστα
συναισθήματα για το σχολείο, τον δάσκαλο, τα βιβλία και τα γράμματα γενικά,
τότε θα έχεις εξασφαλίσει σε έναν μεγάλο βαθμό την πρόοδο του. Για να σπείρουμε
το χωράφι μας, οργώναμε προηγουμένως καλά το χώμα και το ετοιμάζουμε για να
δεχθεί τη σπορά. Έτσι πρέπει να ετοιμάζεις και το πνεύμα του παιδιού σου με
ευχάριστα συναισθήματα για να δεχθεί την πνευματική σπορά των γραμμάτων και της
μάθησης. Αυτή η ψυχική ετοιμασία του παιδιού σου έχει τόσο μεγάλη σημασία, ώστε
η Μοντεσόρι να γράφει ότι «είναι πολύ πιο σημαντικό να έχει το παιδί ένα έτοιμο
πνεύμα παρά έναν καλό δάσκαλο».
Αρχιμανδρίτου Διονυσίου Δ Μπέκου, ΚΑΝΕ ΕΞΥΠΝΟ ΤΟ ΠΑΙΔΙ
ΣΟΥ, Εκδόσεις Χριστιανική Ελπίς, δεύτερη έκδοση Θεσσαλονίκη 2011, σελ. 148-151
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου