Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2015

Πως Θα Βοηθήσω το παιδί μου να προσαρμοστεί ομαλά στο σχολείο…


school-kids-isbi-image


Ένας από τους παράγοντες που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την ομαλή και ήρεμη προσαρμογή των παιδιών στο σχολείο, είναι ο φόβος για το άγνωστο. Όταν τα παιδιά πρόκειται να αλλάξουν περιβάλλον και να μεταβούν από την οικεία καθημερινότητα της οικογενειακής στέγης στο σχολείο, είναι πολύ πιθανό να εμφανίσουν σημάδια ανησυχίας. Η αλλαγή στο καθημερινό πρόγραμμα και τις καθημερινές συνήθειες, η απομάκρυνση έστω και για λίγες ώρες από τα οικεία και αγαπημένα πρόσωπα καθώς και τα πολλά καινούρια ερεθίσματα, είναι λογικό να προκαλέσουν στα παιδιά εκνευρισμό, υπερένταση και αίσθημα ανασφάλειας.
Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να αναλογιστούν δυο πράγματα πρωτού ξεκινήσουν την προσαρμογή του παιδιού τους στο σχολείο:

Πρώτον, είναι έτοιμοι να στείλουν το παιδί τους στο σχολείο και πιστεύουν πραγματικά ότι θα είναι μια ανεκτίμητη εμπειρία για αυτό; Αν οι γονείς οι ίδιοι δεν αποδεχθούν τα πολλαπλά οφέλη που θα αποκομίσει το παιδί απ’το σχολείο σε όλους τους τομείς της ανάπτυξής του, θα δυσκολευτούν πολύ να αντιμετωπίσουν την όποια δυσφορία μπορεί να προκύψει.
Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για μια απολαυστική και χρήσιμη εμπειρία που συνδυάζει τη μάθηση και τη διασκέδαση, βοηθάει τα παιδιά να ανεξαρτητοποιηθούν και να μάθουν να αυτοεξυπηρετούνται. Προάγει την κοινωνικοποίηση, καθώς τα παιδιά αρχίζουν να λειτουργούν αποτελεσματικότερα σε ομάδες και παροτρύνονται να χρησιμοποιούν συχνότερα στοιχεία προκοινωνικής συμπεριφοράς (χρήση παρακαλώ, ευχαριστώ, συγνώμη, ζητάω ευγενικά αυτό που θέλω, περιμένω τη σειρά μου, ζητάω την άδεια για να κάνω κάτι ή να πάω κάπου, δε φωνάζω χωρίς λόγο). Επιπλέον τα παιδιά μαθαίνουν να εκφράζουν τις ανάγκες τους, να εξωτερικεύουν τα συναισθήματά τυς και να εμπιστεύονται και άλλα άτομα πέραν του στενού οικογενειακού τους πειβάλλοντος. Πρακτικά, βάζει όλη την οικογένεια σε ένα πρόγραμμα και μια καθημερινή ρουτίνα που προκαλεί, ιδιαίτερα στα μικρά παιδιά, ασφάλεια και σιγουριά.
Δεύτερον, οι γονείς θα πρέπει να είναι όσο το δυνατό πιο σίγουροι για το σχολείο που έχουν επιλέξει (σε περίπτωση που είχαν τη δυνατότητα επιλογής). Αυτό σημαίνει ότι αισθάνονται ασφαλείς πως το σχολείο που επέλεξαν καλύπτει τόσο τις δικές τους ανάγκες, όσο και τις ανάγκες του παιδιού τους, ότι οι μέθοδοι διδασκαλίας και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ακολουθείται ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία του παιδιού τους και ότι θα είναι χαρούμενο και ασφαλές στο σχολικό περιβάλλον. Αν αυτά τα δυο βασικά σημεία δεν είναι ακόμα ξεκάθαρα όταν ξεκινήσει η διαδικασία προσαρμογής στο σχολείο, υποσυνείδητα οι γονείς μπορεί να μεταφέρουν την αμφιθυμία τους στο παιδί και να δυσκολευτούν να το βοηθήσουν να νιώσει ασφάλεια και σιγουριά.
Μόλις το σχολείο εδραιωθεί στη ρουτίνα και την καθημερινότητα του παιδιού, θα πάψει να φαίνεται τόσο απειλητικό και ξένο. Προς αυτή την κατεύθυνση συνεπικουρούν η σταθερή, καθημερινή παρουσία του στο σχολείο, χωρίς μεγάλα ή αδικαιολόγητα διαστήματα απουσίας και η τακτική επικοινωνία με τους συμμαθητές και εκτός σχολείου, με στόχο τη δημιουργία ισχυρών συναισθηματικών δεσμών ανάμεσά τους.
Ας μην ξεχνάμε βέβαια ότι η προσαρμογή του κάθε παιδιού στο σχολείο είναι καθαρά προσωπική υπόθεση. Εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ιδιοσυγκρασία, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και την ηλικία του κάθε παιδιού. Οφείλουμε να σεβόμαστε και να ακολουθούμε το ρυθμό με τον οποίο το κάθε παιδί συνηθίζει να δέχεται και να αφομοιώνει νέες εμπειρίες.
Ας δώσουμε λοιπόν στο κάθε παιδί το χρόνο που χρειάζεται για να προσαρμοστεί σε αυτήν τη νέα συνθήκη!
Ευχόμαστε σε όλους τους μαθητές και μαθήτριες να έχουν ένα ευχάριστο ξεκίνημα στη σχολική τους χρονιά!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου