Α. Το να μιλάς για νηστεία και για Σαρακοστή σήμερα, θεωρείται οπισθοδρομικό… Δεν είναι της μόδας… Οι μοντέρνοι άνθρωποι δε νηστεύουν.
Β. Η νηστεία όμως είναι θεόσδοτη εντολή. Βγαλμένη μέσα από τον Παράδεισο. Και η δύναμή της είναι τεράστια. Ιδιαίτερα, μάλιστα, αν είναι συνδυασμένη με την προσευχή. Για το σκοπό αυτό, ας θυμηθούμε μερικά παραδείγματα:
Ο ίδιος ο Χριστός νήστεψε σαράντα μέρες και νίκησε το διάβολο.
Ο Ιωάννης ο Βαπτιστής με τη νηστεία αγιάστηκε από μικρό παιδί.
Ο προφήτης Δανιήλ και οι τρεις Παίδες με τη νηστεία ήταν ομορφότεροι από τους Βαβυλώνιους που καλοπερνούσαν. Και επιπλέον, «έφραξαν στόματα λεόντων και έσβεσαν δύναμιν πυρός».
Ο Μωυσής με τη νηστεία είδε το Θεό στο όρος Σινά και οι Εβραίοι πήραν τις Δέκα Εντολές.
Το ίδιο και ο Ηλίας είδε το Θεό στο όρος Χωρήβ. «Τη νηστεία καθαρθείς εν τω όρει τω Χωρήβ είδε Θεόν Ηλίας», λέει το τροπάριο.
Η νηστεία είναι απαραίτητη στη μάχη μας με το διάβολο. «Τούτο το γένος ουκ εκπορεύεται, ειμή εν προσευχή και νηστεία», είπε ο ίδιος Χριστός.
Κάποτε ένας ασκητής εξορκίζοντας κάποιον δαιμονισμένο άκουσε έκπληκτος το δαιμόνιο να του λέει ότι δέχεται να φύγει από τον δαιμονισμένο άνθρωπο και να μπει στον ασκητή. Ο ασκητής από αγάπη για τον άνθρωπο που βασανιζόταν, δέχτηκε να φύγει το δαιμόνιο από τον άνθρωπο και να μπει μέσα του. Ύστερα από δώδεκα χρόνια το δαιμόνιο έφυγε τελικά από τον ασκητή, λέγοντάς του: «Φεύγω διότι με διώχνει η νηστεία σου»!
Η νηστεία είναι μίμηση της ζωής των αγίων αγγέλων. Είναι αγγελική ζωή.
Γ. Με τη νηστεία στοχεύουμε:
Να ταπεινώσουμε το σώμα μας. Να το οδηγούμε εμείς, και όχι αυτό εμάς. Το κάνουμε και στα ζώα πολλές φορές: Τα αφήνουμε λίγο νηστικά, για να γίνουν πειθήνια (π.χ. τα άλογα).
Να κατανοήσουμε ότι η αληθινή ζωή βρίσκεται στην άσκηση. Δε ζούμε για να τρώμε, αλλά τρώμε για να ζούμε. Δεν πρέπει να είναι σκοπός μας το φαγητό και το πιοτό.
Να βοηθηθούμε στην προσπάθειά μας να αποφύγουμε την αμαρτία. «Η της νηστείας ημέρα αποχή αμαρτίας γενέσθω σοι, ψυχή, όπως φύγης κακίας τα βάραθρα», «Ελήλυθεν η νηστεία, η μήτηρ της σωφροσύνης, η κατήγορος της αμαρτίας και συνήγορος της μετανοίας», λένε τα τροπάρια τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή.
Δ. Σαν χριστιανοί που είμαστε, όλοι μας ζούμε σε εμπόλεμη κατάσταση με τον διάβολο! Δεν μπορεί όμως ο στρατιώτης να πάει στον πόλεμο χωρίς όπλα, χωρίς πολεμοφόδια. Έχουμε πάλη με το σατανά! Δεν μπορούμε, λοιπόν, κι εμείς να παραταχθούμε απέναντί του χωρίς όπλα. Δεν μπορούμε να τον νικήσουμε χωρίς πολεμοφόδια. Ας πάρουμε, λοιπόν, το όπλο της νηστείας! Μ’ αυτό νίκησαν οι άγιοι. Μ’ αυτό έζησαν οι όσιοι πατέρες της Εκκλησίας μας. Αυτό χρησιμοποίησε και ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός, δίνοντάς μας παράδειγμα για μίμηση.
Σήμερα ο διάβολος κάνει γενική επίθεση. Κοιτάξτε γύρω μας: Αδικία, ψέμα, απάτη, μίσος, πλεονεξία, φιλοχρηματία, ανηθικότητα, εγωισμός. Τόσα κακά και, δυστυχώς, αυξάνονται. Είναι το γένος του Σατανά, και αυτό «ουκ εκπορεύεται, ειμή εν προσευχή και νηστεία».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου