Τρίτη, 26 Μαΐου 2015

Θυμός: Πώς να διαχειρίζεστε ανθρώπους με αρνητικά συναισθήματα

Από την Ελευθερία Ιωαννίδου

Όταν η συναναστροφή γίνεται με ένα "θυμωμένο άτομο".. αυτό προκαλεί άγχος και ανησυχία, με αποτέλεσμα η επικοινωνία να γίνεται αυτόματα προβληματική. Είτε πρόκειται για συγγενικό/φιλικό πρόσωπο είτε πρόκειται για άνθρωπο του εργασιακού περιβάλλοντος, το μόνο σίγουρο είναι ότι αυτή η κατάσταση δεν πρέπει να σας μπλοκάρει. Η κλινική ψυχολόγος κα. Δήμητρα Σφήκα προτείνει πρακτικές μεθόδους για να διαχειρίζεστε εύκολα και αποτελεσματικά τον θυμό των άλλων.
H κα. Σφήκα υπογραμμίζει, καταρχάς, πως πλέον θυμώνουμε περισσότερο από παλιότερα λόγω των γενικότερων στρεσογόνων καταστάσεων που βιώνουμε σε παγκόσμιο επίπεδο. Η ίδια διευκρινίζει ότι ο θυμός ως συναίσθημα είναι φυσιολογικός (και ενίοτε απαραίτητος για να εκτονωθούν κάποια συναισθήματα) μέχρι να ξεφύγει από τον έλεγχο οπότε και γίνεται καταστροφικός. Στην περίπτωση αυτή επιβάλλονται λύσεις και τρόποι χειρισμού.

Παραμείνετε ψύχραιμοι

Οι θυμωμένοι άνθρωποι έχουν την τάση να βγάζουν βιαστικά συμπεράσματα, να ενεργούν πάνω σε αυτά και κάποια από αυτά να είναι ανακριβή. Το πρώτο πράγμα που χρειάζεται να κάνετε αν βρεθείτε σε δύσκολή θέση είναι να ηρεμήσετε και να σκεφτείτε πιο διεξοδικά τις απαντήσεις σας. Μην πείτε το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό σας, αλλά κατεβάστε ταχύτητα και σκεφτείτε προσεκτικά τι θέλετε να πείτε. Την ίδια στιγμή ακούστε προσεκτικά τι έχει να πει το άλλο πρόσωπο και πάρτε το χρόνο σας πριν απαντήσετε.

Υποχωρήστε

Ο πιο υγιής τρόπος αντιμετώπισης μιας έκρηξης θυμού, είναι η υποχώρηση από μέρους σας. Στο πρώτο τουλάχιστον στάδιο. Αν αφήσετε μόνο του το θυμωμένο άτομο  αυτό θα μπορέσει να σκεφτεί ξανά την όλη κατάσταση καθώς και τους λόγους που την προκάλεσαν. Επιπροσθέτως με τη δική σας υποχώρηση δε θα του δώσετε την ευκαιρία να κλιμακώσει το θυμό του και να γίνει ακόμη πιο έντονος.

Αξιολογείστε την στάση σώματος

Όταν κάποιος θυμώνει έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά... υψώνεται ο τόνος της φωνής του, τα μάγουλά του είναι ξαναμμένα, σφίγγει τις γροθιές του, η καρδιά του χτυπάει δυνατά, το στόμα του στεγνώνει και η αναπνοή του γίνεται πιο γρήγορη.  Αναγνωρίστε αυτά τα στοιχεία. Προσπαθήστε επίσης να μην στέκεστε ακριβώς μπροστά του μιας και είναι πιθανό να σας αντιμετωπίσει σαν εμπόδιο και να επιδεινώσει αυτό τα συναισθήματά του. 

Λεξιλόγιο και οπτική επαφή

Δώστε προσοχή στις λέξεις που θα χρησιμοποιήσετε όσο συζητάτε με το άτομο αυτό. Αποφύγετε δογματικές θέσεις αλλά και πομπώδεις χαρακτηρισμούς ενώ καλό θα ήταν να αποφύγετε κάθε είδους επιθετικότητα και ειρωνεία (διογκώνουν την κατάσταση). Κοιτάζοντας τον άλλο στα μάτια, μπορείτε να του δείξετε πως ενδιαφέρεστε πραγματικά και ακούτε ό,τι σας λέει. Δίνοντας την προσοχή που αρμόζει κάνετε το συνομιλητή σας να νιώσει πιο ήρεμος και διαλλακτικός.

Χιούμορ

Βάλτε το χιούμορ "στο τραπέζι" και κάντε τον άλλον να χαλαρώσει. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να εκτονωθεί μια κουβέντα από το χιούμορ. Αν μπορείτε, λοιπόν, να το επιστρατεύσετε σε μια τέτοια περίπτωση, μόνο κερδισμένοι θα βγείτε!

Ανακαλύψτε τον λόγο

Όταν θυμώνουμε με την αρνητικότητα των άλλων, συνήθως τείνουμε να απορρίπτουμε και τους ίδιους τους ανθρώπους και να έχουμε γενικά αρνητικά συναισθήματα για αυτούς. Aυτό οδηγεί σε βαθύτερες παρεξηγήσεις, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν είναι απαραίτητο. Mια απλή λύση είναι να διαχωρίσετε στο νου σας τον άνθρωπο από τη συμπεριφορά του και να κατανοήσετε τι κρύβεται πίσω από αυτήν. Αυτό θα ξεδιαλύνει τα πράγματα.

Διατητήστε τον σεβασμό

Oι άνθρωποι τείνουν να μην μας σέβονται και να θυμώνουν μαζί μας σε τρεις περιπτώσεις. Πρώτον, όταν εμείς δεν σεβόμαστε τον εαυτό μας και έτσι δεν τους εμπνέουμε το σεβασμό. Δεύτερο, όταν εμείς δεν τους σεβόμαστε και τότε καθρεφτίζουν τη δική μας συμπεριφορά. Tρίτο, όταν ανησυχούμε ότι δεν μας σέβονται. Ένας τρόπος λοιπόν για να αποτρέψουμε το θυμό των άλλων είναι να καλλιεργήσουμε ταυτόχρονα σεβασμό για αυτούς και για τον εαυτό μας. Aυτό σημαίνει ότι τους δίνετε το μήνυμα ξεκάθαρα, με τη συμπεριφορά σας και τις πράξεις σας ότι δεν σκοπεύετε να τους βλάψετε ή να τους μειώσετε και ότι περιμένετε και από τους ίδιους παρόμοια συμπεριφορά.
πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου