Τη αγία και μεγάλη
Κυριακή του Πάσχα αυτήν την ζωηφόρον Ανάστασιν εορτάζομεν του Κυρίου και Θεού
και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού.
Τη
σημερινή γιορτή την ονομάζουμε Πάσχα. Στην εβραϊκή γλώσσα Πάσχα σημαίνει
διάβαση, πέρασμα. Αυτή την ημέρα, την Κυριακή, ο Θεός άρχισε απ’ το
μηδέν τη Δημιουργία του κόσμου. Αυτή την ημέρα βοήθησε τούς Ισραηλίτες
να περάσουν την Ερυθρά Θάλασσα (τούς άνοιξε διάβαση, πέρασμα) και
τούς λύτρωσε απ’ τη δουλεία του Φαραώ.
Αυτή την ημέρα, την Κυριακή, κατέβηκε ο Κύριος από τον
ουρανό (κατά τον Ευαγγελισμό) και κατοίκησε στη μήτρα της Αειπαρθένου
Μαρίας. Αυτή την ημέρα άρπαξε ο Θεός όλο το ανθρώπινο γένος
απ’ τον πυθμένα του Άδη, το ανέβασε στον
ουρανό και το οδήγησε στην αρχαία δόξα της αφθαρσίας.
Βέβαια, όταν κατέβηκε στον Άδη, δεν τους ελευθέρωσε όλους,
αλλά μόνο όσους θέλησαν να πιστέψουν σ’ Αυτόν.
Σε όλες όμως τις ψυχές των αγίων απ’ τη
Δημιουργία του κόσμου μέχρι τότε, χάρισε την ελευθερία και τους έδωσε τη
δυνατότητα ν’ ανεβούν στον ουρανό. Γι’ αυτό το λόγο με υπερκόσμια και
πανευφρόσυνη χαρά γιορτάζουμε σήμερα με λαμπρότητα την Ανάσταση,
δείχνοντας μ’ αυτόν τον τρόπο το πόσο μεγάλη χαρά πήρε η ανθρώπινη φύση
μας από την πλούσια δωρεά του πανελεήμονος Κυρίου και
Θεού μας. Κι ακόμα δίνουμε τον ασπασμό της αγάπης ο ένας στον
άλλον, δείχνοντας την κατάργηση της έχθρας και
την ένωση μας με το Θεό και τους αγγέλους.
Η
Ανάσταση του Κυρίου έγινε ως εξής:
Ενώ οι στρατιώτες φύλαγαν τον τάφο, κατά τα μεσάνυχτα έγινε σεισμός.
Κι αυτό, επειδή κατέβηκε ένας Άγγελος κι απομάκρυνε το
λίθο απ’ τη θύρα του μνημείου. Όταν
οι φύλακες συνήλθαν κι είδαν τι έγινε, απ’ το
φόβο τους έφυγαν. Τότε ήλθαν οι γυναίκες «οψέ Σαββάτου»,
όπως λέει το Ευαγγέλιο, δηλ. στη μέση περίπου της
νύχτας του Σαββάτου.
Το Άγιο Φως την ημέρα του Μεγάλου Σαββάτου. Ένα θαύμα δια μέσου των αιώνων. |
Την
ώρα του όρθρου η Μαρία η Μαγδαληνή
ξαναήλθε με άλλες γυναίκες για να βεβαιωθή καλύτερα. Στην αρχή κάθισε
έξω από τον τάφο κι έκλαιγε. Κι όταν έσκυψε να
κοιτάξη μέσα, είδε δύο αγγέλους με απαστράπτουσα λαμπρότητα, οι οποίοι επιτιμώντας την κατά κάποιον τρόπο, της είπαν: «Γυναίκα, γιατί κλαις;
Ποιόν ζητάς; Ζητάς τον Ιησού το Ναζαρηνό, τον Εσταυρωμένο;
Αναστήθηκε, δεν είναι εδώ». Κι αμέσως σηκώθηκαν
όλες φοβισμένες και βλέποντας μπροστά τους τον Κύριο,
έφυγαν. Η Μαρία όμως γύρισε πίσω και βλέπει
πάλι το Χριστό να είναι εκεί. Νομίζοντας, λοιπόν, ότι είναι
ο κηπουρός (γιατί το μνήμα ήταν μέσα στον κήπο) λέει:
«Κύριε, αν Τον πήρες εσύ, πες μου που Τον έβαλες κι
εγώ θα Τον πάρω». Κι όταν αυτή
έστρεψε ξανά πίσω το βλέμμα της προς τούς αγγέλους του
τάφου, ο Σωτήρας μας της είπε: «Μαρία». Εκείνη
τότε κατάλαβε τη γνώριμη και γλυκιά φωνή του Χριστού και θέλησε να Τον αγγίξη.
Όμως Εκείνος της είπε: «Μη μ’ αγγίζης,
δεν ανέβηκα ακόμα στον Πατέρα μου» (γιατί ο Χριστός
γνώριζε ότι Τον θεωρούσε ακόμη
άνθρωπο),
«Πήγαινε στούς αδελφούς και πες τους όσα είδες κι άκουσες».
Και βέβαια, η Μαγδαληνή αυτό έκανε. Όταν πλέον ξημέρωσε
η μέρα ήλθε και πάλι στον τάφο μαζί με τις υπόλοιπες.
Αυτές μαζί με την Ιωάννα και τη Σαλώμη ήλθαν στο μνημείο όταν πλέον
είχε ανατείλει ο ήλιος. Γενικά ο ερχομός των γυναικών στο
μνημείο έγινε σε διαφορετικούς χρόνους. Κι ανάμεσά τους
ήταν κι η Θεοτόκος. Αυτή (η Θεοτόκος) είναι η Μαρία
(η μητέρα) του Ιωσῆ που λέει το Ευαγγέλιο. Ο Ιωσής
ήταν υιός του Ιωσήφ του μνήστορος. Θα
πρέπει πάντως να πούμε ότι είναι άγνωστο πότε ακριβώς αναστήθηκε ο Κύριος. Άλλοι λένε με το πρώτο λάλημα του πετεινού, άλλοι όταν έγινε ο σεισμός κι άλλοι διαφορετικά.
Όταν
έγιναν αυτά, κάποιοι απ’ τη
στρατιωτική φρουρά ήλθαν στους αρχιερείς και τους ανέφεραν όλα όσα συνέβησαν.
Αυτοί όμως δίνοντάς τους χρήματα τούς έπεισαν να
πουν ότι ήλθαν οι μαθητές Του τη νύκτα και Τον έκλεψαν.
Το
βράδυ της ημέρας αυτής, καθώς οι Μαθητές ήταν συγκεντρωμένοι όλοι μαζί
εξ αιτίας του φόβου των Ιουδαίων
κι ενώ οι πόρτες του σπιτιού ήταν καλά
κλεισμένες και ασφαλισμένες, εισήλθε ο Χριστός. Αυτό έγινε,
γιατί το σώμα Του δεν ήταν πλέον σαν το δικό μας, αλλά άφθαρτο.
Τούς χαιρέτησε με το συνήθη χαιρετισμό της ειρήνης. Αυτοί, όταν Τον
είδαν, χάρηκαν υπερβολικά. Κι Εκείνος με το φύσημα της
πνοής Του τούς έδωσε τελειότερα την ενέργεια του Αγίου
Πνεύματος (το Ευαγγέλιο αναφέρει «ενεφύσησε και λέγει αυτοίς·
"Λάβετε Πνεύμα Άγιον"»).
Όσο
για το πως λέγεται ότι ο Χριστός αναστήθηκε τριήμερος (σε τρεις
μέρες) ισχύουν τα εξής· Το βράδυ της Πέμπτης
και η ημέρα της Παρασκευής λογίζονται σαν μία ημέρα (24ωρο), γιατί έτσι μετρούν
οι Εβραίοι το ημερονύκτιο (το λένε νυχθήμερο δηλ. νύχτα + ημέρα). Η
νύχτα της Παρασκευής και η ημέρα του Σαββάτου είναι δεύτερο νυχθήμερο. Τρίτο
νυχθήμερο είναι η νύχτα του Σαββάτου και η ημέρα της Κυριακής, κατά την οποία έγινε η Ανάσταση
του Κυρίου.
Αυτώ η δόξα και το
κράτος εις τούς αιώνας των αιώνων. Αμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου