Επί 32 χρόνια ο π. Ιωάννης εργάστηκε σαν παιδαγωγός (1857-1862 στην περιφερειακή σχολή Κρονστάνδης και 1862-1889 στο Γυμνάσιό της). Βασική του αρχή ήταν η απλότητα στη διδασκαλία. Θεωρούσε πως η γνώση είναι απέραντη, γι’ αυτό και είναι ανάγκη να εκλεγεί για τα παιδιά μόνο το πιο απαραίτητο τμήμα της. Για να δημιουργηθεί ένα αρμονικό σύστημα, θεωρούσε πως η μόρφωση είναι αχώριστη από την αγωγή της καρδιάς, η οποία και προηγείται.
Σαν δάσκαλος απέφευγε να τιμωρεί, δίδασκε με συζήτηση, επαναλάμβανε τις εκλεκτές περικοπές από την Αγία Γραφή, προκαλούσε ερωτήματα, ενθάρρυνε την παιδική ελευθερία και πρωτοβουλία. Τα παιδιά ενθουσιασμένα μαζί του ελεύθερα τον έκαναν συχνά εξομολόγο τους.
Προσωπικές του παιδαγωγικές αρχές:
▼ Η αρχή της απλότητας της διδασκαλίας.
▼ Η μόρφωση οφείλει να είναι αχώριστη από την αγωγή της καρδιάς.
▼ Να μη τιμωρεί.
▼ Να διδάσκει με διαλογική συζήτηση.
▼ Να επαναλαμβάνει με τρόπο ζωντανό αναλύσεις της Αγ. Γραφής συνοδεύοντας την επανάληψη με αναγνώσεις εκλεκτών περικοπών.
▼ Να επιτρέπει τις ερωτήσεις των μαθητών και να προκαλεί συζητήσεις, στις οποίες έπαιρναν μέρος πολλοί απ’ αυτούς.
▼ Η ενθάρρυνση της ελευθερίας και της πρωτοβουλίας των μαθητών.
▼ Η εκκλησιαστική ακολουθία μπορεί και πρέπει να είναι το καλύτερο μέσον αγωγής για την μόρφωση της χριστιανικής ψυχής.
Ποιος από τους σύγχρονους παιδαγωγούς σκέφτεται έτσι; Ελάχιστοι έως κανείς.. Προσπαθούμε με νέα μέσα, πιο "πρωτοποριακά" (ψυχολογία, κοινωνιολογία, κλπ.) να προσεγγίσουμε το παιδί.. Ξεχνάμε όμως ότι για να χρησιμοποιήσουμε τρόπους προσέγγισης του παιδιού, θα πρέπει πρώτα να καθαρίσουμε την καρδιά μας..
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου