Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2015

Το κοινωνικό μήνυμα του Χριστιανισμού

Το κοινωνικό μήνυμα του χριστιανισμού είναι ότι καλύτερο έχει να επιδείξει ο γραπτός λόγος δια μέσου των αιώνων. Είναι ένα μήνυμα με διαχρονική αξία. Αν εφαρμοστεί στην πράξη λύνει όλα τα προβλήματα των ανθρωπίνων σχέσεων. Καταργεί άμεσα κάθε δυσαρμονία μεταξύ των ανθρώπων, είτε είναι μέσα στην οικογένεια, είτε μέσα στην εργασία, είτε μέσα στη γειτονιά, είτε στο χωριό, είτε στην πόλη, είτε στο κράτος είτε στην οικουμένη ολόκληρη. Αν εφαρμοστεί το κοινωνικό μήνυμα του ευαγγελίου, οι σχέσεις των ανθρώπων θα αλλάξουν ριζικά. Θα μπουν σε άλλη βάση. Θα μπουν στη βάση της προσφοράς, της αγάπης, της συγχώρησης, της θυσίας. Τότε θα εξοστρακιστεί η παγιωμένη σήμερα δαιμονική κατάσταση της κοινωνίας η οποία στηρίζεται στη βάση της εκμετάλλευσης του ανθρώπου από τον άνθρωπο, στη βάση “το δικό μου και το δικό σου”, στη βάση “το συμφέρον το δικό μου και όχι το δικό σου”.

Στα πλαίσια ενός δημοσιογραφικού άρθρου δεν είναι δυνατόν να επεκταθούμε πολύ. Γι  αυτό στη συνέχεια θα αναφέρουμε επιγραμματικά κάποιες από τις βασικές κοινωνικές αλήθειες – προτροπές του ευαγγελίου. Δεν μπορούμε να τις αναφέρουμε όλες, διότι θα πρέπει ουσιαστικά να αντιγράψουμε όλο το ευαγγέλιο. Ούτε φυσικά μπορούμε να επεκταθούμε σε όσα αναφέρει σχετικά η Παλαιά Διαθήκη.  
Όσα θα καταχωρηθούν παρακάτω σας παρακαλώ να τα δούμε με την εξής προοπτική:
Φαντασθείτε την κάθε μία από τις παρακάτω φράσεις να γίνει πραγματικότητα, δηλαδή να εφαρμοστεί στην πράξη από όλους τους ανθρώπους! Αυτόματα λύνονται όλα τα προβλήματα. Η γη γίνεται παράδεισος.
Μέσα στις κοινωνικές αυτές προτροπές υπάρχουν και εκείνες που αφορούν στην αντιμετώπιση τόσο των ανθρώπων που δεν θέλουν να εφαρμόσουν τις προτροπές αυτές, όσο και στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που δημιουργεί η συμπεριφορά τους αυτή.
Φυσικά, όσο περισσότεροι άνθρωποι εφαρμόζουν τα κοινωνικά παραγγέλματα του ευαγγελίου, τόσο περισσότερο θα πλησιάζει η Βασιλεία του Θεού, ο Παράδεισος. Είναι βέβαια γνωστό ότι το κοινωνικό πρόσωπο της σημερινής κοινωνίας και η κοινωνική προσφορά όλων των κρατών της οικουμένης ουσιαστικά είναι ένας θετικός αντίκτυπος του κοινωνικού μηνύματος του χριστιανισμού τόσων αιώνων. Αν δεν υπήρχε ο χριστιανισμός η κοινωνική πραγματικότητα θα ήταν μια ζούγκλα ανθρώπων. Θα τρώγαμε ίσως κυριολεκτικά ο ένας τις σάρκες του άλλου.
Για όσους τα αντιμετωπίζουν αυτά με σκεπτικισμό τους λέμε την συνηθισμένη φράση: Μια δοκιμή θα σας πείσει.
Να λοιπόν μερικές από τις κοινωνικές αλήθειες -προτροπές του Ευαγγελίου:

Εβρ. 13: 4-6
Τίμιος ο γάμος εν πάσι και η κοίτη αμίαντος· πόρνους δε και μοιχούς κρινεί ο Θεός. Αφιλάργυρος ο τρόπος, αρκούμενοι τοις παρούσιν· αυτός γαρ είρηκεν· ου μη σε ανώ ουδ  οὐ μη σε εγκαταλίπω·  ώστε θαρρούντας ημάς λέγειν· Κύριος εμοί βοηθός, και ου φοβηθήσομαι· τι ποιήσει μοι άνθρωπος;
Ας είναι τίμιος κατά πάντα ο γάμος και η κοίτη των συζύγων αμόλυντος και καθαρά διότι ο Θεός θα κρίνη και θα καταδικάση τους πόρνους και τους μοιχούς.  Η διάθεσις της ψυχής σας και η όλη σας συμπεριφορά να είναι απηλλαγμένη από κάθε τάσιν φιλαργυρίας, αρκούμενοι και ευχαριστούμενοι εις εκείνα, που εκάστοτε έχετε. Να εμπιστεύεσθε δε τον εαυτόν σας στον Θεόν, διότι αυτός είπε· “δεν θα σε αφήσω ποτέ και δεν θα σε εγκαταλείψω”.Ωστε έχοντες πεποίθησιν εις την πρόνοιαν του Κυρίου, να λέγωμεν με θάρρος· “ο Κυριος είναι βοηθός μου και δεν θα φοβηθώ τίποτε. Τι θα μου κάνη ο οποιοσδήποτε άνθρωπος;”
Εφεσ. 4: 25
Διο αποθέμενοι το ψεύδος λαλείτε αλήθειαν έκαστος μετά του πλησίον αυτού· ότι εσμέν αλλήλων μέλη.
Δι' αυτό, αφού πετάξετε από επάνω σας, οριστικώς και αμετακλήτως, το ψέμα, να λαλήτε ο καθένας με τον πλησίον του αλήθειαν, διότι συγκροτούμεν όλοι ένα σώμα και είμεθα μέλη ο ένας του άλλου (πως δε είναι δυνατόν τα μέλη του αυτού σώματος να εξαπατούν και να επιβουλεύωνται το ένα το άλλο;).
Εφεσ. 4: 26
Οργίζεσθε, και μη αμαρτάνετε· ο ήλιος μη επιδυέτω επί τω παροργισμώ υμών.
“Οργίζεσθε, όχι όταν θίγεται ο εγωϊσμός σας και το συμφέρον σας, αλλά όταν διαβάλλεται ο Θεός και η αλλήθεια του, οπότε η οργή σας θα έχη ιερόν κίνητρον, θα στρέφεται κατά της αμαρτίας και δεν θα αποτελή αμαρτίαν”. Εάν όμως συμβή και εξοργισθήτε μεταξύ σας, ας μη προφθάση να δύση ο ήλιος, πριν συμφιλιωθήτε.
Εφεσ. 5: 8
Ως τέκνα φωτός περιπατείτε.
Να ζήτε, λοιπόν, και να συμπεριφέρεσθε σαν άνθρωποι, που τα πάντα εις αυτούς είναι φως αληθείας και αρετής.
Εφεσ. 6: 4
Και οι πατέρες μη παροργίζετε τα τέκνα υμών, αλλ' εκτρέφετε αυτά εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου.
Και οι πατέρες προσέχετε να μη εξερεθίζετε και να μη εξωθήτε εις θυμόν και οργήν τα τέκνα σας, αλλά ανατρέφετε αυτά με παιδαγωγίαν και συμβουλήν σύμφωνον με το θέλημα του Κυρίου.
Εφεσ. 6:1
Τα τέκνα υπακούετε τοις γονεύσιν υμών εν Κυρίω· τούτο γαρ εστι δίκαιον.
Τα τέκνα να υπακούετε στους γονείς σας εις κάθε τι, που είναι σύμφωνον με το θέλημα του Κυρίου· διότι τούτο είναι κατά Θεόν και κατά φύσιν δίκαιον.
Ιωάν. 13: 34
Εντολήν καινήν δίδωμι υμίν ίνα αγαπάτε αλλήλους, καθώς ηγάπησα υμάς ίνα και υμείς αγαπάτε αλλήλους.
 Σας δίδω μίαν νέαν εντολήν· να αγαπάτε με όλην σας την δύναμιν ο ένας τον άλλον· όπως εγώ σας ηγάπησα με πλήρη και τελείαν αγάπην, έτσι και σεις με την ίδιαν αγάπην πρέπει να συνδέεσθε μεταξύ σας.
Ιωάνν. 15: 11-17
Εντολήν καινήν δίδωμι υμίν ίνα αγαπάτε αλλήλους, καθώς ηγάπησα υμάς ίνα και υμείς αγαπάτε αλλήλους. Εν τούτω γνώσονται πάντες ότι εμοί μαθηταί έστε, εάν αγάπην έχητε εν αλλήλοις.».
Σας δίδω μίαν νέαν εντολήν· να αγαπάτε με όλην σας την δύναμιν ο ένας τον άλλον· όπως εγώ σας ηγάπησα με πλήρη και τελείαν αγάπην, έτσι και σεις με την ίδιαν αγάπην πρέπει να συνδέεσθε μεταξύ σας. Με αυτό θα μάθουν και θα πεισθούν όλοι ότι είσθε μαθηταί μου, εάν έχετε αγάπην μεταξύ σας”.
Ιωάνν. 15: 12
Αύτη εστίν η εντολή η εμή, ίνα αγαπάτε αλλήλους καθώς ηγάπησα υμάς.
Επαναλαμβάνω και τονίζω· αυτή είναι η ιδική μου εντολή, να αγαπάτε ο ένας τον άλλον, όπως και εγώ σας ηγάπησα.
Κολ. 3: 18-19
 Αι γυναίκες υποτάσσεσθε τοις ανδράσιν, ως ανήκεν εν Κυρίω. Οι άνδρες αγαπάτε τας γυναίκας και μη πικραίνεσθε προς αυτάς.
Αι γυναίκες να υποτάσσεσθε στους άνδρας σας, σαν να υποτάσσεσθε στον Κυριον (ο οποίος και παραγγέλλει αυτήν την υποταγήν).   Οι άνδρες να αγαπάτε τας γυναίκας σας και να μη φέρεσθε με πικρίαν και αποτομίαν προς αυτάς.
Κολ. 3: 20
Τα τέκνα υπακούετε τοις γονεύσι κατά πάντα· τούτο γαρ εστιν ευάρεστον τω Κυρίω.
 Τα τέκνα να υπακούετε στους γονείς εις όλα τα ορθά, που εκείνοι σας συμβουλεύουν. Διότι τούτο είναι ευάρεστον στον Κυριον.
Κολ. 3: 21
Οι πατέρες μη ερεθίζετε τα τέκνα υμών, ίνα μη αθυμώσιν.
 Οι πατέρες να μη εξερεθίζετε τα τέκνα σας, δια να μη περιπίπτουν εις αθυμίαν και χάνουν το θάρρος των και απελπίζωνται.
Λουκ 6: 35
Αγαπάτε τους εχθρούς υμών και αγαθοποιείτε και δανείζετε μηδέν απελπίζοντες.
 Αλλά σεις να αγαπάτε τους εχθρούς σας, να ευργετήτε και να δανείζετε, χωρίς να αποβλέπετε εις καμμίαν ανταπόδοσιν
Λουκ. 14: 13
Αλλ  ὅταν ποιής δοχήν, κάλει πτωχούς, αναπήρους, χωλούς, τυφλούς.
Αλλά όταν κάνης τραπέζι και υποδέχεσαι φιλοξενουμένους, προσκάλεσε πτωχούς, αναπήρους, χωλούς, τυφλούς.
Λουκ. 6: 38
Διδοτε, και δοθήσεται υμίν· μέτρον καλόν, πεπιεσμένον και σεσαλευμένον και υπερεκχυνόμενον δώσουσιν εις τον κόλπον υμών· τω γαρ αυτώ μέτρω ω μετρείτε, αντιμετρηθήσεται υμίν.
Διδετε με προθυμίαν εις εκείνους που έχουν ανάγκην, και θα δοθή εις σας εκ μέρους του Θεού. Δοχείον καλόν που το χρησιμοποιούν ως μέτρον, γεμάτον έως επάνω, στοιβαγμένον δοχείον από το οποίον θα ξεχειλίζη το καλόν περιεχόμενόν του, θα δώσουν εις σας. Διότι με το μέτρον και την διάθεσίν που προσφέρετε τας ευργεσίας σας στους άλλους, με το ίδιον μέτρον θα ανταποδοθή και εις σας από τον Θεόν”.
Μάρκ. 10: 19
Τας εντολάς οίδας· μη μοιχεύσης, μη φονεύσης, μη κλέψης, μη ψευδομαρτυρήσης, μη αποστερήσης, τίμα τον πατέρα σου και την μητέρα.
Τας εντολάς τας γνωρίζεις· να μη μοιχεύσης, να μη φονεύσης, να μη κλέψης, να μη ψευδομαρτυρήσης, να μη στερήσης τον πλησίον σου απ' ο,τι του ανήκει, να τιμάς τον πατέρα σου και την μητέρα σου”.
Μαρκ. 7: 10
Μωϋσής γαρ είπε· τίμα τον πατέρα σου και την μητέρα σου· και· ο κακολογών πατέρα η μητέρα θανάτω τελευτάτω.
Διότι ο Μωϋσής είπε· τίμα τον πατέρα σου και την μητέρα σου· και εκείνος που κακολογεί τον πατέρα η την μητέρα, να καταδικάζεται εις θάνατον.
Ματθ. 18: 21-22
Κυριε, ποσάκις αμαρτήσει εις εμέ ο αδελφός μου και αφήσω αυτώ; έως επτάκις; λέγει αυτώ ο Ιησούς· Ου λέγω σοι έως επτάκις αλλ’ έως εβδομηκοντάκις επτά.
Κυριε, πόσες φορές θα φταίξη εις εμέ ο αδελφός μου και θα τον συγχωρήσω; Εως επτά φορές;” Είπεν εις αυτόν ο Ιησούς· “Δεν σου λέγω έως επτά φορές, αλλά έως εβδομήκοντα επτά φορές, πάντοτε δηλαδή θα συγχωρής”.
Ματθ. 5: 25
 Ίσθι ευνοών τω αντιδίκω σου ταχύ έως ότου ει εν τη οδώ μετ  αὐτοῦ, μήποτέ σε παραδώ ο αντίδικος τω κριτή και ο κριτής σε παραδώ τω υπηρέτη, και εις φυλακήν βληθήση.
 Συμβιβάσου και συμφιλιώσου γρήγορα με τον αντίδικόν σου, εφ' όσον ευρίσκεσαι μάζή του στον δρόμον, που οδηγεί στο δικαστήριον. Πρόλαβε, μήπως σε παραδώση ο αντίδικος στον δικαστήν, και ο δικαστής σε παραδώση ως ένοχον στον εκτελεστήν των ποινών και ριφθής έτσι εις την φυλακήν.
Ματθ. 5: 32
Εγώ δε λέγω υμίν ότι ος αν απολύση την γυναίκα αυτού παρεκτός λόγου πορνείας, ποιεί αυτήν μοιχάσθαι, και ος εάν απολελυμένην γαμήση, μοιχάται.
Εγώ όμως σας λέγω ότι όποιος χωρίσει την γυναίκα του χωρίς την αιτίαν της μοιχείας, την σπρώχνει εις την μοιχείαν (διότι μοιχεία είναι πλέον, εάν αυτή έλθη εις νέον γάμον, εφ' όσον ζη ο πρώτος της ανήρ). Και εκείνος που θα λάβη ως σύζυγον διεζευγμένην γυναίκα, διαπράττει μοιχείαν.
Ματθ. 6: 14-15
Εάν γαρ αφήτε τοις ανθρώποις τα παραπτώματα αυτών, αφήσει και υμίν ο πατήρ υμών ο ουράνιος. Εάν δε μη αφήτε τοις ανθρώποις τα παραπτώματα αυτών, ουδέ ο πατήρ υμών αφήσει τα παραπτώματα υμών.
 Πρέπει δε να έχετε υπ' όψιν σας ότι, αν και σεις συγχωρήτε με όλην σας την καρδιά τα αμαρτήματα που έκαμαν εις σας οι άλλοι, και ο Πατήρ σας ο ουράνιος θα συγχωρήση τα ιδικά σας αμαρτήματα.    Εάν όμως δεν δώσετε συγχώρησιν στους ανθρώπους δια τα αμαρτήματά των, τότε ούτε ο Πατήρ σας θα συγχωρήση τας ιδικά σας αμαρτίας.
Ματθ. 7: 12
Πάντα ουν όσα εάν θέλητε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι ούτως και υμείς ποιείτε αυτοίς, ούτος γαρ έστιν ο νόμος και οι προφήται.
Λοιπόν, όσα θέλετε να κάνουν εις σας οι άνθρωποι, παρόμοια και σεις να κάνετε εις αυτούς. Διότι αυτός είναι ο νόμος και οι προφήται, (δηλαδή να αγαπάτε τους άλλους και να φέρεσθε με αγάπην, όπως θέλετε να σας αγαπούν και να φέρωνται προς σας οι άλλοι).
Ρωμ. 12, 21
Μη νικώ υπό του κακού, αλλά νίκα εν τω αγαθώ το κακόν.
 Να μη νικάσαι από το κακόν και να μη κυριαρχήσαι από οργήν και εκδίκησιν εναντίον αυτού, που σε ηδίκησε, αλλά να νικάς το κακόν με την καλωσύνην και τα αγαθά σου έργα.
Ρωμ. 13: 3-5
Θέλεις δε μη φοβείσθαι την εξουσίαν; το αγαθόν ποίει, και έξεις έπαινον εξ αυτής. Θεού γαρ διάκονός εστι σοι εις το αγαθόν. εάν δε το κακόν ποιής, φοβού· ου γαρ εική την μάχαιραν φορεί· Θεού γαρ διάκονός εστιν εις οργήν, έκδικος τω το κακόν πράσσοντι. Διο ανάγκη υποτάσσεσθαι, ου μόνον δια την οργήν, αλλά και δια την συνείδησιν.
θέλεις δε να μη φοβήσαι την εξουσίαν των αρχόντων; Πράττε το αγαθόν και θα έχης έπαινον από αυτούς. Διότι ο άρχων είναι υπηρέτης του Θεού δια το αγαθόν, το ιδικόν σου και των άλλων. Εάν όμως πράττης το κακόν, τότε να φοβήσαι, διότι δεν φέρει ματαίως και ανωφελώς ο άρχων την μάχαιραν, το δικαίωμα δηλαδή να δικάζη και να τιμωρή. Την φέρει δια να επιβάλλη τιμωρίας, και τας πλέον αυστηράς ακόμη, διότι είναι υπηρέτης Θεού, εκδικητής υπέρ του αγαθού και εναντίον του κακού, δια να επιβάλλη την πρέπουσαν τιμωρίαν στους κακοποιούς και παραβάτας.  Δι' αυτό είναι ανάγκη να υποτάσσεσθε, όχι μόνον δια τον φόβον της τιμωρίας, αλλά και από σεβασμόν προς την συνείδησίν σας, η οποία επιβάλλει, όπως και ο Θεός διατάσσει, αυτήν την υποταγήν.
Τιμοθ. Α΄ 5: 1
Πρεσβυτέρω μη επιπλήξης, αλλά παρακάλει ως πατέρα, νεωτέρους ως αδελφούς. πρεσβυτέρας ως μητέρας, νεωτέρας ως αδελφάς εν πάση αγνεία.
Μη επιπλήξης, και μάλιστα με απότομον τρόπον, γεροντότερον, αλλά να τον προτρέπης και να τον παρηγορής σαν πατέρα, τους δε νεωτέρους κατά την ηλικίαν να τους συμβουλεύης και να τους καθοδηγής σαν αδελφούς. Τας ηλικιωμένας να τας προτρέπης και ενθαρρύνης σαν μητέρας, τας νεωτέρας κατά την ηλικίαν να τας νουθετής σαν αδελφάς, κρατών τον ευατόν σου εις πάσαν αγνότητα και καθαρότητα.


Η μετάφραση των χωρίων είναι από την ιστοσελίδα: http://oiaggeloitoufwtos.blogspot.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου