Η έναρξη της σχολικής ζωής προκαλεί στρες στα παιδιά. Έρευνες
μάλιστα διαπιστώνουν ότι μέχρι και το 80% των παιδιών παρουσιάζουν
δυσκολίες προσαρμογής κατά τον πρώτο μήνα φοίτησης στο σχολείο. Δείτε
παρακάτω πως βοηθάμε το παιδί να αποδεχτεί τη νέα πραγματικότητα.
1. Πραγματοποιούμε μαζί του μερικές επισκέψεις
γνωριμίας στο σχολείο προτού ξεκινήσει για να εξοικειωθεί με το χώρο και
του γνωρίζουμε τη δασκάλα του.
2. Αντιμετωπίζουμε το γεγονός της έναρξης του
σχολείου με ενθουσιασμό και πηγαίνουμε μαζί να διαλέξουμε τα σχολικά
είδη. Διαμορφώνουμε το χώρο του γραφείου του με χαρούμενα χρώματα.
3. Συνοδεύουμε το παιδί την πρώτη ημέρα στο σχολείο,
για να του δώσουμε θάρρος και να αισθάνεται άνετα. Του γνωρίζουμε και
άλλα παιδάκια που ξεκινάνε μαζί με αυτό το σχολείο, ώστε να έχει
τουλάχιστον μερικά γνώριμα πρόσωπα τις πρώτες μέρες στην τάξη.
4. Δείχνουμε την αντοχή μας στις αντιδράσεις των
πρώτων ημερών. Ενθαρρύνουμε το παιδί να μας μιλήσει ανοικτά για τους
φόβους του και σχεδιάζουμε μαζί του τους τρόπους αντιμετώπισης. Του
θυμίζουμε καταστάσεις που φοβόταν παλαιότερα και έχει καταφέρει να τις
ξεπεράσει.
5. Βεβαιώνουμε το παιδί με λόγια και πράξεις για την
επιστροφή του στο σπίτι. Του δίνουμε ένα φιλί ή του κάνουμε μια μεγάλη
αγκαλιά. Δείχνουμε χαρούμενοι που έχει μεγαλώσει και πηγαίνει πια στο
σχολείο.
6. Του αγοράζουμε βιβλία που προετοιμάζουν το παιδί
για την πρώτη μέρα στο σχολείο. Τα διαβάζουμε μαζί, συζητώντας για τα
αισθήματα των παιδιών την πρώτη φορά που ξεκινούν κάτι τόσο καινούργιο,
αλλά και συναρπαστικό. Φτιάχνουμε μια ιστορία με τον αγαπημένο του ήρωα
στην ίδια κατάσταση.
7. Μιλάμε στο παιδί για τις δικές μας εμπειρίες από
το σχολείο. Δεν διστάζουμε να ομολογήσουμε πως την πρώτη μέρα είχαμε κι
εμείς άγχος και φόβο για το καινούργιο, συναισθήματα που είναι
φυσιολογικά. Δίνουμε το παράδειγμα κάποιου άλλου παιδιού που γνωρίζει
και συμπαθεί και αναφέρουμε πώς εκείνο ξεπέρασε τους φόβους του χωρίς να
κάνουμε συγκρίσεις.
8. Δίνουμε στο παιδί μια ρεαλιστική εικόνα της
σχολικής καθημερινότητας που θα μπει από φέτος στη ζωή του. Του εξηγούμε
πώς θα είναι τα θρανία μέσα στην τάξη, του μιλάμε για το σεβασμό
απέναντι στη δασκάλα του, για το διάλειμμα και τα παιχνίδια στο σχολείο.
9. Του δίνουμε κίνητρα για να πάει σχολείο
τονίζοντάς του τα θετικά στοιχεία, όπως τους καινούριους φίλους που θα
γνωρίσει, τα πράγματα που θα μάθει (θα διαβάζει μόνο του τις αγαπημένες
του ιστορίες), τα ομαδικά παιχνίδια, τις εκδρομές.
10. Καταπολεμάμε τους δικούς μας φόβους και το άγχος
του αποχωρισμού. Αν δει εμάς ανήσυχους θα θεωρήσει το φόβο του
δικαιολογημένο και δε θα κάνει καμία προσπάθεια να τον αντιμετωπίσει.
Είναι σημαντικό η συμπεριφορά μας στις αντιδράσεις του παιδιού κατά τη
διάρκεια της προσαρμογής του να είναι σταθερή και αποφασιστική. Δεν
χρειάζεται να είμαστε υπερπροστατευτικοί γιατί αυτό ενισχύει τη
συναισθηματική εξάρτηση του παιδιού από εμάς και το γεμίζει ανασφάλεια
στη νέα πραγματικότητα που θα αντιμετωπίσει μόνο του.
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου