Λειτουργικό στάδιο
Τα στάδια παιχνιδιού είναι διάφορα καθώς
μεγαλώνει το παιδί. Ξεκινά να τα παρατηρεί, τα πιάνει, τα χειρίζεται
(στριφογυρίζει, πετάει κάτω, βάζει στο στόμα) και μετά το λειτουργικό
παιχνίδι όπου κατανοεί τι κάνει το κάθε τι. Αυτή η ικανότητα αρχίζει να
αναδύεται, συνήθως στην ηλικία των 10-15 μηνών, ανάλογα με το παιδί.
Το
μωράκι μας ξεκινά να παίζει με αντικείμενα και παιχνίδια ανάλογα με την
λειτουργία τους. Ενώ μέχρι τώρα δεν το ενδιέφερε τι κάνει το
κάθε τι και έβαζε απλά τα αντικείμενα στο στόμα του ή τα κρατούσε χωρίς
να γνωρίζει τον σκοπό τους, π.χ. αγκαλιάζουμε- χτενίζουμε- πλένουμε τις
κούκλες, κουνάμε τις κουδουνίστρες για να κάνουν ήχους, πίνουμε από τα
πλαστικά ποτηράκια κλπ. τώρα παίζει με τον καλύτερο τρόπο, ανάλογα με
τον σκοπό και την λειτουργία τους.
Ο κ. Στέλιος Μαντούδης,
Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής, μας εξηγεί πως μπορούμε να βοηθήσουμε το
μωρό μας να μάθει να παίζει με λειτουργικό τρόπο
- Δίνουμε στο μωράκι μας νέα παιχνίδια και οικεία αντικείμενα τα οποία το ενθαρρύνουν να τα χρησιμοποιήσει λειτουργικά. Παιχνίδια όπως παιδικά βιβλία, μπάλες, κούκλες, αυτοκινιτάκια κλπ. και αντικείμενα όπως ποτηράκια πλαστικά, πιάτα, βούρτσες κλπ.
- Παίζουμε κοντά στο μωρό μας με παρόμοια αντικείμενα δίνοντας έμφαση στην κάθε ενέργεια που κάνουμε με το αντικείμενο, π.χ. ανακατεύουμε με το κουτάλι ή σπρώχνουμε το αυτοκινητάκι κλπ.
Τι κάνουμε στην περίπτωση που το μωρό μας δεν παίζει λειτουργικά με τα παιχνίδια/ αντικείμενα παρά μόνο τα βάζει στο στόμα;
- Προσπαθούμε να δίνουμε παιχνίδια και αντικείμενα στο μωρό μας που προωθούν το λειτουργικό παιχνίδι
- Αποφεύγουμε να του δίνουμε πράγματα με τα οποία δεν μπορεί να αλληλεπιδράσει και να παίξει λειτουργικά. Π.χ. αν βάζει πάντα όλα του τα παιχνίδια στο στόμα δώστε του μεγαλύτερα ώστε να μη μπορεί να το κάνει
- Διακόπτουμε το μωρό μας από το παιχνίδι του και του δείχνουμε με φυσικό τρόπο πώς να παίξει με αυτό σύμφωνα με το σκοπό του, π.χ. η βούρτσα είναι για να χτενίσουμε τα μαλλιά της κούκλας
- Επιβραβεύουμε πάντα την προσπάθεια του
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου