Των φιλόλογων Γεωργίας Κουμπούνη – Χριστίνας Κουμπούνη,
Σχετικά με την ταυτότητα των Μάγων, δεν θα πρέπει να παρασυρθούμε από την σημερινή σημασία της λέξης «μάγος». Σήμερα η λέξη αυτή χρησιμοποιείται με την έννοια του ανθρώπου που κάνει διάφορες μαγείες ερχόμενος σε επαφή με τον Σατανά. Όμως αυτή δεν είναι η μόνη σημασία της.
Η λέξη αυτή χρησιμοποιούταν και για να δηλώσει μια κάστα ιερέων και σοφών μεταξύ των Μήδων (των Περσών) και των Βαβυλώνιων, των οποίων η εκπαίδευση ήταν, μεταξύ άλλων, η αστρονομία και οι φυσικές επιστήμες. Σ’ αυτήν ακριβώς την κάστα ανήκαν και οι Μάγοι που επισκέφτηκαν τον Χριστό. Αυτό είναι ξεκάθαρο από τα ακόλουθα γεγονότα:
α) Ήρθαν «εξ ανατολών», όπου ζούσε αυτή η κάστα των μάγων.
β) Ήταν παρατηρητές του ουρανού, που σημαίνει ότι είχαν εκπαιδευτεί στην αστρονομία.
γ) Ήρθαν ερευνώντας για τον Μεσσία. Ένας μάγος με τη σημερινή έννοια δεν θα πίστευε στον Μεσσία.
δ) Ήταν δεκτικοί στο να λάβουν αποκάλυψη από τον Θεό και υπάκουοι ώστε να την ακολουθήσουν. Ο Θεός δεν θα είχε πότε επικοινωνήσει μαζί τους εάν αυτοί ασχολούνταν με μαγείες.
Οι μακρινοί αυτοί επισκέπτες του νήπιου της Βηθλεέμ δεν ήταν, λοιπόν, τυχαία πρόσωπα. Ήταν, ό,τι καλύτερο διέθετε ο εθνικός κόσμος και η Ανατολή της εποχής εκείνης. Ήτανε άνθρωποι σοφοί και ευσεβείς. Όταν ο Θεός θέλησε να τους καλέσει να παρευρεθούν στο μεγάλο και κοσμοϊστορικό γεγονός της ενανθρώπισης του Υιού Του, τους μίλησε στη γλώσσα τους και τους κάλεσε να πάρουν μέρος στη μεγάλη αυτή χαρά. Τον ουρανό μελετούσαν και με φαινόμενο του ουρανού τους κάλεσε, με ένα άστρο μοναδικό και έξω από εκείνα που αυτοί παρακολουθούσαν. Με αυτό τους οδήγησε στο νεογέννητο Χριστό. Ο Θεός θέλησε να σταθούν δίπλα στο νεογέννητο Υιό Του, σαν μια αντιπροσωπεία του εθνικού κόσμου, όπως οι φτωχοί ποιμένες στάθηκαν ως οι αντιπρόσωποι του Ισραήλ. Σ’ αυτούς μίλησε με αγγέλους, διότι γνώριζαν και είχαν ακούσει πολλά για αγγέλους που επικοινωνούσαν με τους πατριάρχες. Στον καθένα, δηλαδή, μίλησε ο Θεός στη γλώσσα του.
Κάτι άλλο που θα πρέπει να υπογραμμιστεί, είναι ότι, αν και η Γραφή μάς λέει ότι οι Μάγοι έφεραν τριών ειδών δώρα, δεν αναφέρει πουθενά ότι οι Μάγοι ήταν τρεις. Ξέρουμε μόνο ότι ήταν πληθυντικού αριθμού, δηλαδή περισσότεροι από ένας, αλλά δεν γνωρίζουμε ακριβώς πόσοι. Πιθανόν να ήταν περισσότεροι από τρεις, αφού τέτοια μακρινά ταξίδια συνήθως οργανώνονταν σε μεγάλα καραβάνια για λόγους ασφαλείας. Η παράδοση όμως συνηθίζει να λέει ότι ήταν τρεις και πως τα ονόματά τους ήταν Μελχιόρ, Γασπάρ και Βαλτάσαρ.
Γιατί περίμεναν τον Μεσσία;
Ένα ερώτημα που θα μπορούσε να μας δημιουργηθεί είναι γιατί περίμεναν τον Μεσσία, ενώ ήταν Πέρσες. Στα χρόνια της βασιλείας του Βαλάκ, βασιλιά των Μωαβιτών, ο προφήτης Βαλαάμ, είχε προφητέψει ότι «Θα ανατείλει άστρο από τη γενιά του Ιακώβ, άνθρωπος από το Ισραήλ, που θα συντρίψει τους αρχηγούς της Μωάβ και θα εξοντώσει όλους τους απογόνους του Σηθ». Δεκαπέντε περίπου αιώνες αργότερα, λοιπόν, οι μάγοι ενημερωμένοι από την προφητεία του Βαλαάμ, μόλις είδαν ένα φωτεινό παράδοξο αστέρι, το ακολούθησαν αναζητώντας τον νεογέννητο βασιλιά, που τον είχε προαναγγείλει σαν άστρο ο Βαλαάμ. Συναντούμε πολλούς τέτοιους ανθρώπους, σκορπισμένους μέσα σε όλη την Ανατολή, που είχαν από παράδοση την προσδοκία κάποιου προσώπου που θα έστελνε ο Θεός.
Ένα άλλο θέμα, σύμφωνα με το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο, είναι ότι οι Μάγοι δεν ήρθαν στο Ιεροσόλυμα παρά μόνο αφού ο Ιησούς είχε ήδη γεννηθεί. Αφού λοιπόν έφτασαν στα Ιεροσόλυμα ύστερα από την παρατήρηση του άστρου, άρα μετά την γέννηση του Χριστού, και αφού έμειναν εκεί κάποιο χρονικό διάστημα (άφιξη στα Ιεροσόλυμα. αναζήτηση του Χριστού, συνάντηση με τον Ηρώδη) είναι ξεκάθαρο ότι δεν θα μπορούσαν να είναι στην Βηθλεέμ την νύχτα της γέννησης μαζί με τους βοσκούς, όπως η παράδοση θέλει. Άλλωστε, σύμφωνα με τη Γραφή, οι Μάγοι δεν βρήκαν τον Ιησού σε ένα στάβλο αλλά σε οικία. Είναι πάλι, λοιπόν, προφανές ότι αυτή δεν είναι η νύχτα της γέννησης αλλά μετά την γέννηση, χωρίς όμως να γνωρίζουμε ύστερα από πόσο καιρό. Μπορούμε λοιπόν απ’ αυτά να συμπεράνουμε ότι μετά την γέννηση του Χριστού, ο Ιωσήφ και η Μαρία εγκαταστάθηκαν σε ένα σπίτι στην Βηθλεέμ.
Όταν βρήκαν τον Ιησού μαζί με την Παναγία, έπεσαν καταγής και Τον προσκύνησαν και αφού άνοιξαν τους θησαυρούς τους, Του πρόσφεραν δώρα.
Πρώτος ο Μελχιόρ Του πρόσφερε χρυσό που συμβολίζει το βασιλιά, αφού ο χρυσός είναι ο βασιλιάς των μετάλλων. Ο Γασπάρ πρόσφερε λιβάνι που συμβολίζει το Θεό, γιατί το αρωματικό αυτό θυμίαμα ήταν προσφορά μόνο σε Θεούς. Τέλος, ο Βαλτάσαρ πρόσφερε σμύρνα που συμβολίζει το θάνατο, ένα στοιχείο αρωματικό και αντισηπτικό, με το οποίο, διαλυμένο σε κρασί, άλειφαν τα σώματα των νεκρών. Ήτανε, λοιπόν, μια προσφορά σε Εκείνον που θα πέθαινε, αν και Υιός του Θεού, και Βασιλιάς, για τις αμαρτίες μας στο σταυρό.
-Ο λίβανος (κοινώς λιβάνι ή λιβανωτός) είναι αρωματική ελαιώδης ρητίνη του δένδρου βοσουελλίας της καρτερείου, που φύεται στις αμμώδεις εκτάσεις της Αραβίας, Σομαλίας, Ινδιών και Λιβάνου. Χρησιμοποιήθηκε σαν θυμίαμα για κοσμική και λατρευτική χρήση από τα πανάρχαια χρόνια (Αιγύπτιοι, Βαβυλώνιοι, Εβραίοι).Η σμύρνα (κοινώς μύρον ή μύρα) είναι αρωματική υδατοδιαλυτή ρητίνη του φυτού μύρας της κομμιοφόρου και άλλων συγγενών που φύονται στην Αραβία και την Αιθιοπία.
Σήμερα, τα δώρα των τριών Μάγων είναι μεταξύ των ποικίλων θησαυρών και πολυτίμων κειμηλίων που με πολλή ευλάβεια φυλάσσονται στην Ιερά Μονή Αγ. Παύλου στο Άγιον Όρος. Ο χρυσός είναι υπό τη μορφή είκοσι οκτώ επιμελώς σκαλισμένων επίπεδων πλακιδίων διαφόρων σχημάτων (παραλληλογράμμων, τραπεζοειδών, πολυγώνων κτλ.) και διαστάσεων περίπου 5 εκ. x 7 εκ. Κάθε πλακίδιο έχει διαφορετικό σχέδιο και έχει πολύπλοκη καλλιτεχνική μικροεπεξεργασία. Ο λίβανος και η σμύρνα διατηρούνται ως μείγμα υπό τη μορφή εξήντα δύο περίπου σφαιρικών χανδρών μεγέθους μικρής ελιάς.
Αφού επισκέφτηκαν τον Ιησού, οι Μάγοι ήταν έτοιμοι να επιστρέψουν στην πατρίδα τους. Παρ’ όλα αυτά είχαν υποσχεθεί να επιστρέψουν πρώτα από τον Ηρώδη για να του πούνε τα αποτελέσματα της έρευνας τους. Έπειτα ο Ηρώδης, έχοντας τις πληροφορίες από τους Μάγους, θα έστελνε αμέσως τον στρατό του εκεί για να σκοτώσει το παιδί (αφού η Βηθλεέμ ήταν μόνο 8 χιλιόμετρα μακριά από την Ιερουσαλήμ και επομένως, αν οι Μάγοι πήγαιναν στον Ηρώδη, δεν θα υπήρχε χρόνος για τον Ιωσήφ, την Μαρία και τον Ιησού να εγκαταλείψουν την Βηθλεέμ). Αλλά σ’ αυτό το κρίσιμο σημείο, ο Θεός παρενέβη και είπε στους Μάγους να μην επιστρέψουν στον Ηρώδη αλλά να φύγουν από άλλο δρόμο. Γύρισαν πίσω στη χώρα τους, λοιπόν, από άλλο δρόμο πιο μακρινό. Λέγεται ότι όταν γύρισαν στην πατρίδα τους, γκρέμισαν τα είδωλα του Μίθρα και συνέβαλαν στη διάδοση της νέας θρησκείας και μάλιστα βαφτίστηκαν από τον Απόστολο Θωμά χριστιανοί.
Επιπλέον, ο Θεός, γνωρίζοντας τι ο Ηρώδης θα έκανε όταν θα ανακάλυπτε ότι οι Μάγοι τον εξαπάτησαν, ειδοποίησε τον Ιωσήφ να αναχωρήσουν για την Αίγυπτο.
Πράγματι, όταν είδε ότι είχε εξαπατηθεί από τους Μάγους, αντέδρασε πολύ βίαια και έσφαξε όλα τα νήπια από δυο ετών και κάτω. Κάποια στιγμή μετά την σφαγή της Βηθλεέμ, ο Ηρώδης πέθανε και έτσι ο Θεός είπε στον Ιωσήφ να γυρίσει στο Ισραήλ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου