Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2020

Και πάλι περί της εορτής των Θεοφανείων


Αποτέλεσμα εικόνας για θεοφάνεια

            Α. Θεοφάνεια σήμερα, αδελφοί μου, ή αλλιώς γιορτή των Φώτων. Τι γιορτάζουμε; Τη Βάπτιση του Χριστού και την φανέρωση της Αγίας Τριάδας. Είναι γνωστό σε όλους μας το γεγονός.

            Β. Ας δούμε όμως τη σημασία της Βαπτίσεως του Χριστού μας:
            Ο Χριστός ήρθε, για να σώσει τον άνθρωπο. «Σώσαι γαρ ήκω Αδάμ τον πρωτόπλαστον», λέει το κοντάκιο της εορτής. Πήρε, λοιπόν, και φόρεσε σαν άλλο ένδυμα την ανθρώπινη σάρκα, δηλαδή όλη την αμαρτωλή και βρώμικη ανθρώπινη φύση, ενώ ο Ίδιος ήταν αναμάρτητος. «Δι’ εμέ τον πεπτωκότα επέγνων Σε δι’ οίκτον τον Αδάμ ενδυσάμενον και τους εξ Αδάμ καινοποιούντα» (Δ΄ στιχηρόν των αίνων της 5ης Ιανουαρίου).
            Με αυτό το ρούχο (τη βρώμικη ανθρωπότητα) μπαίνει ο Ιησούς στον Ιορδάνη και βαπτίζεται, για να ξεπλυθούν οι δικές μας (όχι οι δικές Του, γιατί δεν είχε) αμαρτίες. «Χριστός θάπτει εν τοις ύδασι τας ημών αμαρτίας» (Τροπάριον Α΄ ωδής προεορτίου Κανόνος της 5ης Ιανουαρίου).
            Γ. Γιατί βαπτίζεται ο Χριστός;
Για να ξεπλύνει τις δικές μας αμαρτίες, όπως είπαμε και πριν.
Για να συντρίψει τον εχθρό διάβολο. «Και γαρ τον κεκρυμμένον εν τοις ύδασι πολέμιον επείγομαι ολέσαι» (Ιδιόμελο πλ. Δ΄, Στ΄ ώρας 5ης Ιανουαρίου). «Ίνα τας των αοράτων δρακόντων κεφαλάς συνθλάση τη θεότητι» (Δοξαστικό εσπερινού 5ης Ιανουαρίου).
Για να αγιάσει τα νερά. Για να ανοίξει το δρόμο και για το δικό μας βάπτισμα. «Ίνα την των υδάτων φύσιν αγιάσας, ο αναμάρτητος, οδοποιήσης ημίν την δι’ ύδατος και Πνεύματος αναγέννησιν» (Α΄ ευχή του Αγιασμού των Θεοφανείων)
            Δ. Ποια είναι τα αποτελέσματα από τη Βάπτιση του Χριστού;
Αγίασε τα νερά. «Πάσαν μεν την φύσιν των υδάτων ηγίασεν» (Οίκος της εορτής). «Ενίησιν τον αγιασμόν τω ύδατι, και τούτο ψυχών καθάρσιον γίνεται» (γ΄ στιχηρό των Αίνων της 6ης Ιανουαρίου). «Σήμερον τα του Ιορδάνου νάματα εις ιάματα μεταποιείται τη του Κυρίου παρουσία» (β΄ ευχή του Αγιασμού των Θεοφανείων). «Συ και τα Ιορδάνεια ρείθρα ηγίασας» (γ΄ ευχή του Αγιασμού των Θεοφανείων).
Έθαψε την αμαρτία. «Πάσαν αμαρτίαν ενέθαψεν τοις ρείθροις Ιορδάνου» (Οίκος εορτής).
Συνέτριψε το  διάβολο. «Και τας κεφαλάς των εκείσε εμφωλευόντων συνέτριψας δρακόντων» (γ΄ ευχή του Αγιασμού των Θεοφανείων).
Άρπαξε τον άνθρωπο από τα χέρια του διαβόλου. «Της δουλείας αφαρπάζων το ανθρώπινον» (τροπάριο στ΄ ωδής του προεορτίου Κανόνος της 5ης Ιανουαρίου).
Χάρισε στον άνθρωπο την αθανασία. «Αθανασίαν τω θείω λουτρώ πάσιν παρεχόμενος» (τροπάριο γ΄ ωδής του προεορτίου Κανόνος της 5ης Ιανουαρίου).
            Ε. Αγιάστηκε το νερό, το οποίο είναι απαραίτητο στοιχείο της δημιουργίας και της ζωής. Στην αρχή της Δημιουργίας του κόσμου «Πνεύμα Θεού επεφέρετο επάνω της αβύσσου» των υδάτων και Αυτό ενήργησε τη δημιουργία του κόσμου. Όπως τότε, έτσι και τώρα πάνω στο νερό του αγιασμού κατέρχεται το Άγιο Πνεύμα με το σταυρό, που είναι το σύμβολο του Χριστού, και αγιάζει το νερό, για να αναδημιουργήσει τον κόσμο.
            ΣΤ. Η χρήση του αγιασμού:
Εμείς πίνουμε τον αγιασμό, για να αφήσουμε το Χριστό να μας αγιάσει. Αγιάζουμε τα σπίτια μας, τα χωράφια μας, το χώρο της δουλειάς μας, τα πάντα γύρω μας, γιατί θέλουμε να ζούμε σε αγιασμένο περιβάλλον. Να συντρίψουμε το διάβολο.
Δε ζούμε χωρίς αγιασμό. Βαπτιζόμαστε σε αγιασμό, πίνουμε αγιασμό κάθε μέρα, κάνουμε αγιασμό όταν ξεκινάμε τη δουλειά μας, όταν μπαίνουμε σε καινούργιο σπίτι, όταν ξεκινάμε τη χρονιά μας, κλπ. Με τον αγιασμό ζητάμε από τον ιερέα να διώξει κάθε ακάθαρτο πνεύμα από μέσα μας και γύρω μας και να εγκαταστήσει στο περιβάλλον μας και μέσα μας το Άγιο Πνεύμα.
Κάνουμε αγιασμό στο σπίτι, στη δουλειά, κλπ, για να αρχίσουμε τη ζωή και τη δουλειά μας στο όνομα του Χριστού. Ταυτόχρονα, αυτό είναι μια ομολογία ότι θα αγωνιστούμε η ζωή και η δουλειά μας να πορεύεται όπως επιθυμεί ο Χριστός μας. 
            Ζ. Αδελφέ μου κι αδελφή μου, σήμερα ο Χριστός αγιάζει κι εμένα κι εσένα και τα νερά! Παράλληλα, συντρίβει το διάβολο με τη Βάπτισή Του (πρβλ. Ιδιόμελο πλ. Β΄ ήχου του Αγιασμού των Θεοφανείων). Με τον αγιασμό η Εκκλησία μας μάς δίνει τη δυνατότητα να αγιαζόμαστε εμείς, να αγιάζουμε τα νερά και να συντρίβουμε το διάβολο δια μέσου των αιώνων. Ας μείνουμε πιστοί τηρώντας τις παραδόσεις μας, όπως και τη σημερινή παράδοση του αγιασμού των υδάτων. Γένοιτο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου