Κυριακή 19 Μαΐου 2013

Προτεινόμενη διατροφή για τις εξετάσεις των μαθητών



Είναι γεγονός πως η διατροφή διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη συμπεριφορά και την απόδοση κάθε ανθρώπου. Υπάρχουν τροφές που ενισχύουν τη μνήμη, άλλες που αυξάνουν την ενέργεια για δραστηριοποίηση και σίγουρα όλες μαζί είναι δυνατό να διευκολύνουν την αύξηση των αντοχών, της κατανόησης και της μάθησης.
Συνέχεια αναφέρεται η σημασία της καλής διατροφής και πρωταρχικό και κύριο το λόγο ενός επαρκούς πρωϊνού. Είναι αποδεδειγμένο πως ένα ισορροπημένο πρωϊνό προσφέρει τα απαραίτητα συστατικά στον ανθρώπινο οργανισμό ώστε να διατηρεί τα ίδια επίπεδα δραστηριότητας με το πέρασμα της ώρας. Από την άλλη, μελέτες έχουν δείξει πως σε μαθητές που δεν έχουν καταναλώσει ένα επαρκές πρωϊνό, μειώνεται η απόδοσή τους με ταχείς ρυθμούς με το πέρασμα της ώρας. Είναι επίσης αναγνωρισμένη και η σύνδεση που υπάρχει μεταξύ της ισορροπημένης διατροφής με την ανάπτυξη του δείκτη ευφυΐας και των ικανοτήτων μάθησης σε παιδιά.

Καθοριστικός παράγοντας για να χαρακτηριστεί μία διατροφή ισορροπημένη, είναι η ποιότητα της ενέργειας που περιέχουν οι διάφορες τροφές. Ένας καλός συνδυασμός από τροφές με υψηλής ποιότητας ενέργεια, είναι λογικό να επιφέρει και τα ανάλογα επιθυμητά αποτελέσματα. Σκοπός δεν είναι μόνο η κατανάλωση τροφίμων με σκοπό τον περιορισμό του αισθήματος της πείνας, αλλά η μέριμνα για την λήψη κατάλληλων θρεπτικών συστατικών. Κάθε οργανισμός έχει ανάγκη από αρκετά και διάφορα θρεπτικά συστατικά, όπως πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λίπη, φυτικές ίνες, βιταμίνες και μέταλλα, τα οποία πρέπει να λαμβάνονται σε συγκεκριμένες ποσότητες με την τροφή.
Ένας συνηθισμένος συνδυασμός για πρωϊνό με γάλα και τυρόπιτα ή κρουασάν, δεν αποτελούν και το ενδεδειγμένο πρωϊνό καθώς στερείται από την ύπαρξη βιταμίνων (A, C, E), μετάλλων όπως το μαγνήσιο και ο ψευδάργυρος, αλλά και πρωτεϊνών. Εναλλακτικά προτείνεται η κατανάλωση φυσικών χυμών φρούτων ώστε να εξασφαλιστεί η λήψη βιταμινών C και Α. Ακόμα η κατανάλωση δημητριακών πλήρους αλέσεως, φρούτα, ξηροί καρποί, και το παραδοσιακό ψωμί αλειμμένο με βούτυρο και μέλι η μαρμελάδα, μπορούν να προσφέρουν τις αναγκαίες πρωτεΐνες και υδατάνθρακες, μέταλλα και φυτικές ίνες.
Τα γεύματα θα πρέπει να είναι απλά στη σύνθεσή τους. Η έλλειψη βιασύνης και το καλό μάσημα των τροφών βοηθά στην καλύτερη αποδόμηση των τροφών άρα και στην ταχύτερη πέψη τους. Ένα βαρύ γεύμα προκειμένου να αποδομηθεί από τον οργανισμό μας, απαιτεί μεγάλες ποσότητες αίματος που κατευθύνονται προς το στομάχι. Αυτό έχει ως συνέπεια να στερείται η σωστή αιμάτωση από όλα τα όργανα του σώματος και φυσικά και από τον εγκέφαλο. Αυτό που τελικά συμβαίνει είναι γνωστό από την αρχαιότητα όπως είχε διαπιστώσει και ο Αριστοτέλης: μας πιάνει υπνηλία και δεν μπορούμε να αποδώσουμε.
Δεν πρέπει να μειώνουμε την αξία του νερού για τον οργανισμός μας. Ας μην ξεχνάμε πως το σώμα μας περιέχει 50 – 60% νερό και τα κύτταρά μας υπάρχουν σε περιβάλλον υγρασίας. Ένας καλά ενυδατωμένος οργανισμός μεταφέρει με ευκολία θρεπτικά συστατικά στον πυρήνα του κυττάρου και αποβάλλει τα παραπροϊόντα της θρέψης. Άφθονο νερό λοιπόν αλλά και τροφές που περιέχουν αρκετό νερό όπως τα φρέσκα φρούτα και οι χυμοί θα μας εξασφαλίσουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.
ΚΑΦΕΣ
Αρκετοί μαθητές έχουν υιοθετήσει την κατανάλωση του καφέ και μάλιστα σε αυξημένες ποσότητες. Ο λόγος γνωστός. Η εγρήγορση του οργανισμού και η μείωση της υπνηλίας με σκοπό να αυξήσουν το χρόνο διαβάσματος.
Δεν πρέπει όμως να υποτιμώνται και ορισμένες παρενέργειες.
Καφές και τσάι λόγω της καφεΐνης που περιέχουν αναγκάζουν τα νεφρά να υπερλειτουργούν με συνέπεια να αφυδατώνουν το σώμα μας. Για κάθε ποτήρι καφέ που πίνουμε θα πρέπει να καταναλώνουμε ταυτόχρονα τουλάχιστον αντίστοιχη ποσότητα νερού.
Η αυξημένη λήψη καφεΐνης δρα ανασταλτικά στην ποιότητα του ύπνου. Πέρα από το νευρικό σύστημα διεγείρει την υπερέκκριση ινσουλίνης από το πάγκρεας με συνέπεια να μην επιτρέπει στο σώμα να πέσει σε ένα βαθύ ύπνο και με τον τρόπο αυτό ο οργανισμός δεν ξεκουράζεται επαρκώς. Ανήσυχος ύπνος δεν επιτρέπει τον οργανισμό να αποτοξινωθεί και να επανακάμψει, ακόμα και αν φαινομενικά έχουμε κοιμηθεί αρκετές ώρες.
ΣΟΚΟΛΑΤΑ
Η σοκολάτα περιέχει φαινιλεθυαμίνης, ένα χημικού στοιχείο που πιστεύεται ότι δημιουργεί αίσθημα ευφορίας. όταν καταναλώνουμε σοκολάτα, είναι πολύ μικρό για να μπορέσει να αλλάξει τη διάθεση ενός ανθρώπου. Βέβαια δεν συμφωνούν όλοι στην ευεργετική επίδραση της σοκολάτας, με κύριο αντεπιχείρημα πως ακόμα και αν προσφέρει αυτό το αίσθημα ευφορίας, η διάρκειά του είναι πολύ μικρή για να έχει αποτελέσματα άξια καταγραφής. Υπάρχει όμως και η μαύρη-πικρή σοκολάτα ή όπως τη γνωρίζουμε “Σοκολάτα υγείας”. Ένα κομματάκι αυτής της σοκολάτας κατά την ώρα που διαβάζετε βοηθά στην αιμάτωση του εγκέφαλου, με αποτέλεσμα να συγκεντρωνόμαστε καλύτερα.
ΖΑΧΑΡΗ
Αρκετοί μαθητές κάνουν λόγο και για τη ζάχαρη. Οι λόγοι που υιοθετούν ότι βοηθιέται η τόνωση του εγκεφάλου, αν και δεν είναι λανθασμένοι, εντούτοις τους υπηρετούν με λάθος μέσο. Ο εγκέφαλος χρησιμοποιεί ως βασικό συστατικό ενέργειας τη γλυκόζη. Μοναδική πηγή σαφώς και δεν είναι η ζάχαρη. Η λήψη φρέσκων φρούτων ή ξερών (σταφίδες, ξερά σύκα, δαμάσκηνα) ξηρών καρπών (αμύγδαλα, καρύδια) αποτελούν ένα θαυμάσιο τονωτικό καύσιμο για την ομαλή και διαρκή λειτουργία του εγκεφάλου. Το ιδανικό άμεσο και ταχύτατο τονωτικό του οργανισμού είναι ένα ποτήρι φρεσκοστιμμένος χυμός.
ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ
Ενέργεια προσφέρουν κυρίως τροφές πλούσιες σε βιταμίνες B, C και E. Τις βρίσκουμε στα φρούτα, τα λαχανικά, τα δημητριακά, και τις ζωικές τροφές.
Αναγκαία είναι και η λήψη υδατανθράκων. Υδατάνρακες λαμβάνουμε από το ρύζι, τις πατάτες, τα δημητριακά και τα φρούτα.
Η λήψη μικρών ποσοτήτων νερού σε τακτά χρονικά διαστήματα καθυστερούν στην εμφάνιση της κόπωσης και συνδράμουν στην σωστή λειτουργία του οργανισμού.
Τα φυτικά λίπη (ελαιόλαδο, βούτυρο κλπ) παρέχουν στον οργανισμό ικανοποιητικές ποσότητες ενέργειας και πρέπει να αποτελούν το ένα πέμπτο της καθημερινής μας διατροφής.
Παράλληλα ζωϊκής προέλευσης τροφές (κρέας, ψάρι, αυγά, γαλακτοκομικά) αλλά και φυτικές όσπρια προσφέρουν πρωτεΐνες ικανές να καταπολεμήσουν την κόπωση σε ικανοποιητικό βαθμό.


Όλα τα παραπάνω σαφώς και αποτελούν οδηγίες και προτάσεις και όχι υποχρεωτικές ενέργειες. Κάθε μαθητής, αν γνωρίζει τι λαμβάνει με τις τροφές που καταναλώνει, μπορεί να τροποποιήσει τις διατροφικές του συνήθειες ώστε να υιοθετήσει μία πιο ισορροπημένη διατροφή.
Ότι κάποιες τροφές θεωρούνται πιο αποδοτικές από κάποιες άλλες δε σημαίνει ότι πρέπει να καταναλώνουμε μόνο το ένα είδος τροφών. Και σίγουρα δεν προσπαθούμε να καταναλώσουμε όσο το δυνατό περισσότερες τροφές ώστε να ανακτήσουμε περισσότερα θρεπτικά συστατικά.
Η υπερκατανάλωση τροφής μπορεί να επιφέρει αντίθετα από τα αναμενόμενα αποτελέσματα, με μόνο εμφανές αποτέλεσμα την κτήση περισσότερων μη αναγκαίων θερμίδων. Δεν είναι ασυνήθιστο άλλωστε η εικόνα μαθητών που την ώρα που διαβάζουν θέλουν συνέχεια να μασουλούν κάτι, χωρίς να υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου