Δευτέρα 30 Οκτωβρίου 2017

Το παιδί μου αρνείται να κάνει τα μαθήματά του: Τι να κάνω;

 

Έχετε κουραστεί να τσακώνεστε κάθε απόγευμα με το παιδί για τα μαθήματα της επόμενης μέρας; Δεν είστε οι μόνοι. Πρόκειται για...
πρόβλημα που απασχολεί τους περισσότερους γονείς, οι οποίοι σχεδόν τρομάζουν στην σκέψη, ότι θα χρειαστεί ξανά, συχνά με απειλές και φωνές, να πιέσουν το παιδί που δεν έχει καμία διάθεση να διαβάσει. Ποιος αντέχει κάθε βράδυ το σπίτι του να μετατρέπεται σε πεδίο μάχης –και μάλιστα χωρίς να βγαίνει κανείς νικητής;

Η οικογενειακή σύμβουλος-κοινωνική λειτουργός Janet Lehman, η οποία έχει αφιερωθεί στη βοήθεια παιδιών που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα συμπεριφοράς, εξηγεί ότι και η ίδια δυσκολεύτηκε πολύ με τα διαβάσματα του γιου της, όταν ήταν μικρός, κυρίως επειδή δεν είχε την σωστή καθοδήγηση. Με τα χρόνια, ωστόσο, κατάφερε να συγκεντρώσει όλα αυτά που ένας γονιός χρειάζεται να ξέρει για να τα βγάλει πέρα με το διάβασμα του παιδιού του και τα μοιράζεται μαζί μας, τονίζοντας ότι πρόκειται για ένα πραγματικά δύσκολο κεφάλαιο στη ζωή μαθητή-γονιού αλλά και στη σχέση τους.

Πριν, λοιπόν, φτάσετε στα όριά σας με τον αρνητισμό του παιδιού και αποφασίσετε απαυδισμένοι να το εγκαταλείψετε στη μοίρα του με τα διαβάσματά του, δείτε τι συμβουλεύει η ειδικός:

Προσπαθήστε να διατηρήσετε την ψυχραιμία σας

Μην αρχίσετε να φωνάζετε και αν απειλείτε, να λέτε γενικότητες στο παιδί και να το προσβάλλετε για τα λάθη του. Με τον τρόπο αυτό μόνο αρνητικό κλίμα θα δημιουργήσετε και θα είναι αδύνατον, στη συνέχεια, για το παιδί να ολοκληρώσει τη δουλειά του.

Θέστε ξεκάθαρα τις προσδοκίες σας σχετικά με τους χρόνους διαβάσματος και τις ευθύνες του παιδιού

Δώστε στο παιδί να καταλάβει ότι περιμένετε να έχει τελειώσει τα μαθήματά του σε ένα προσυμφωνημένο χρονικό διάστημα και να έχει κάνει το καλύτερο που μπορεί, ώστε να γίνουν σωστά. Συμφωνήστε, λοιπόν, ότι κάθε απόγευμα, μία συγκεκριμένη ώρα, το παιδί θα πρέπει να κάνει τα μαθήματά του. Μην ξεχνάτε, ότι κάθε παιδί είναι διαφορετικό ως προς τον τρόπο που διαβάζει, τι του αρέσει και πού νιώθει ικανό. Υπάρχουν παιδιά που λατρεύουν το διάβασμα αλλά δυσκολεύονται με τα Μαθηματικά, παιδιά που είναι σαΐνια στα Μαθηματικά, αλλά δεν αντέχουν την Ορθογραφία κ.ο.κ. Είναι σημαντικό, λοιπόν, να ξέρετε το παιδί σας, πού δυσκολεύεται και πού τα καταφέρνει. Κάποια παιδιά χρειάζονται μικρά διαλείμματα ενώ διαβάζουν και άλλα θέλουν να τελειώνουν τα πάντα, χωρίς διακοπή. Και παρόλο που ορισμένα παιδιά έχουν την ικανότητα να διαβάζουν μόνα τους, χωρίς ιδιαίτερη επίβλεψη, τα περισσότερα χρειάζονται μία καθοδήγηση και έναν έλεγχο από τους γονείς. Πράγμα εξαιρετικά δύσκολο αν έχετε περισσότερο από ένα παιδιά.

Αποκτήστε καλή σχέση με τον δάσκαλο του παιδιού

Ήδη από την αρχή της σχολικής χρονιάς, προσπαθήστε να αποκτήσετε καλή σχέση και διατηρήστε την επαφή σας στο βάθος του έτους. Αυτό θα σας φανεί χρήσιμο τόσο στις καλές όσο και στις δύσκολες μέρες του διαβάσματος με το παιδί.

Γίνετε πιο χρήσιμοι για το παιδί σας

Κάποια παιδιά χρειάζονται «οδηγό». Άλλα απλά κάποιον να τα ελέγχει, ενώ κάποια άλλα πολύ πιο άμεση βοήθεια. Εσείς φροντίστε να ανταποκριθείτε στις ανάγκες του παιδιού, με τέτοιο τρόπο ώστε εκείνο να κάνει τελικά την δουλειά, για την οποία και θα βαθμολογηθεί, αλλά εσείς να το έχετε καθοδηγήσει. Μπορείτε, λοιπόν, πάντα να κάνετε στο παιδί τις προτάσεις σας και να παρέχετε τις συμβουλές σας, όμως εκείνο είναι τελικά υπεύθυνο για τις εργασίες του και δουλειά του δασκάλου είναι να το βαθμολογήσει.

Ορίστε ένα κοινό πρόγραμμα για όλα σας τα παιδιά

Αν έχετε περισσότερα από ένα παιδιά, προσπαθήστε η ώρα του διαβάσματος να είναι κοινή για όλα. Ακόμα κι αν κάποιο έχει λιγότερη δουλειά ή τελειώνει νωρίτερα, οφείλει να σέβεται τα αδέρφια του και να παραμένει ήσυχο, απασχολούμενο με δραστηριότητες που δεν θα τα ενοχλούν.

Ορίστε σαφή χρόνο και χώρο για το διάβασμα

Ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες του παιδιού σας, βάλτε μαζί ένα πρόγραμμα του τύπου: 15 λεπτά για την Ορθογραφία, μετά 5 λεπτά διάλειμμα, μετά 15 λεπτά για τα Μαθηματικά κ.ο.κ. Ενδιάμεσα προσφέρετέ του ένα σνακ που θα του δώσει ενέργεια. Βεβαιωθείτε ότι στο σπίτι επικρατεί ησυχία, κλείστε την τηλεόραση και φροντίστε το παιδί ένα έχει έναν άνετο και ευχάριστο χώρο-γραφείο για το διάβασμά του.

Ξεκινήστε νωρίς

Ακόμα κι από το νηπιαγωγείο, το παιδί μπορεί να μπει σε μια λογική ότι κάθε απόγευμα για λίγη ώρα διαβάζουμε, ακόμα κι αν πρόκειται για ένα παραμύθι.

Λειτουργήστε ως «εξεταστής»

Αν το παιδί σας έχει ένα μεγάλο τεστ για την επόμενη μέρα, μπορείτε να πάρετε το βιβλίο και να του κάνετε ερωτήσεις ή να του ετοιμάσετε ασκήσεις, ώστε να δοκιμαστεί σε αυτές. Με τον τρόπο αυτό, θα παρακινήσετε το παιδί ακόμα περισσότερο.

Ποιος από τους δυο σας το κάνει καλύτερα;

Αν μπορούν και οι δύο γονείς να συμμετέχουν στο διάβασμα του παιδιού, καλό είναι να το αναλαμβάνει αυτός που έχει την περισσότερη υπομονή αλλά και διάθεση να το κάνει. Αν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, ίσως θα μπορούσε να βοηθήσει κάποιος παππούς ή θείος. Είναι ανώφελο να διαβάζετε με το παιδί αν σας είναι αδύνατο να συμβάλλετε εποικοδομητικά σε αυτήν του την προσπάθεια.

Δείξτε κατανόηση και στηρίξτε το

Αν το παιδί πραγματικά δυσκολεύεται με τα μαθήματά του, δείξτε κατανόηση και προσπαθήστε να μπείτε στη θέση του. Συζητήστε μαζί του, αλλά και με τον δάσκαλο, ως προς το πώς θα μπορούσε πραγματικά να βοηθηθεί και εξετάστε το ενδεχόμενο να ζητήστε τη συμβολή κάποιου ειδικού. Ο δάσκαλος σίγουρα θα σας συμβουλεύσει ως προς την καλύτερη δυνατή λύση.

Θετική ενθάρρυνση και κίνητρα

Είναι πάντα σημαντικό να ενθαρρύνετε το παιδί με θετικό τρόπο και σε αυτό μπορεί να συμβάλλουν τα κίνητρα, προκειμένου να στοχεύσει σε καλούς βαθμούς. Προτιμήστε αυτά να μην είναι χρηματικά, αλλά μια δραστηριότητα που ίσως να σας έχει ζητήσει, π.χ. να πάτε μαζί για αναρρίχηση ή να δείτε μια πολυαναμενόμενη ταινία στο σινεμά. Με τον τρόπο αυτό θα καταλάβει πόσο πολύ το στηρίζετε στην προσπάθειά του και πόσο πολύ ανυπομονείτε κι εσείς να κάνετε ωραία πράγματα μαζί – εφόσον πετύχει τον στόχο του.

Σε κανένα παιδί δεν αρέσει ιδιαίτερα το διάβασμα και σίγουρα όλων η ζωή θα ήταν πιο εύκολη, αν δεν υπήρχε ή αν ήταν κάτι που άρχιζε και τελείωνε στο σχολείο. Ωστόσο είναι αναπόφευκτο και καλά θα κάνουμε να το διαχειριστούμε μια ώρα αρχύτερα, με τρόπο, όμως που να ταιριάζει στο παιδί που έχουμε –όχι στο παιδί που θα θέλαμε να έχουμε. Ρόλος μας, λοιπόν, είναι να το καθοδηγήσουμε, αν στηρίξουμε εκεί που δυσκολεύεται και να το διδάξουμε τι θα πει προσωπική ευθύνη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου